måndag 20 augusti 2012

رد پیشنهاد ایران از سوی سوریه برای نجات جان گروگان‌ها

 دولت بشار اسد درخواست ایران مبنی بر انجام عملیات نجات ایرانیان دستگیر شده توسط مخالفان این حکومت را رد کرده است. در همین حال یکی از چهره‌های عالی مخالفان سوری، شرایطی را برای آزادی این عده اعلام کرده است.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از قول مقام‌های آمریکایی‌ نوشته است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه جمهوری اسلامی از بشار اسد درخواست کرده بود که ارتش سوریه اقدام به نجات گروگانهای ایرانی‌ کند یا اجازه دهد ایران چنین عملیاتی را انجام دهد.
مخالفان سوری روز ۱۴ مرداد یک اتوبوس حمل کننده ۴۸ ایرانی‌ در راه دمشق را مورد حمله قرار دهند و ایرانیان حاضر را دستگیر کردند. این مخالفان و دولت آمریکا اظهار داشتند که حداقل چند تن‌ از دستگیر شدگان عوامل سپاه جمهوری اسلامی بودند که به منظور انجام عملیات مخفی‌ در حمایت از بشار اسد به این کشور سفر کرده بودند.
طی‌ یک ویدئو منتشر شده در تلویزیون العربیه عبد الناصر شومیر عضو تشکیلات البرعا متعلق به ارتش آزادی سوریه گفت که ۳ تن‌ از ایرانیان حاضر در اتوبوس به دنبال پرتاب بمب نیروهای امنیتی کشته شدند و تهدید کرد که جان بقیه دستگیر شدگان را در صورت ادامه بمباران خواهد گرفت. وی دیرتر به خبرگزاری الجزیره گفت که از اطلاعات سری و مدارکی برخوردار است که حاکی از سفر این گروه به سوریه برای حمایت از رژیم می‌باشد.
ایران این اتهامات را رد کرد و تاکید کرد که دستگیر شدگان به منظور زیارت در این کشور بوده اند. دیرتر علی‌ اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران تایید کرد که برخی‌ دستگیر شدگان افراد بازنشسته سپاه بودند اما یک روز بعد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران این سخنان آقای صالحی را تکذیب کرد.
به دنبال دستگیری ایرانیان در نزدیکی‌ دمشق، سعید جلیلی دبیر شورای امنیت عالی‌ در سفری به سوریه با بشار اسد دیدار کرد و افزود ایران از سوریه که بخشی از محور مقامت در برابر دشمنان منطقه‌ای و جهانی‌ این دو کشور است دفاع خواهد کرد.
بنا به گفته مقا‌م‌های آمریکایی‌ خبر انصراف بشار اسد از درخواست سلیمانی توسط چندین منبع مختلف از جمله اطلاعات فردی و همچنین تجسس ارتباطی‌ به دست آنها رسیده است. طبق این منابع دولت بشار اسد در جواب به درخواست سلیمانی عنوان کرده که نجات ایرانیان در حال حاضر اولویت دولت سوریه نیست.
در همین حال مخالفان سوری شرایطی را برای آزادی دستگیر شدگان ایرانی‌ مطرح کرده اند.
مالک الکردی، فرمانده عملیات و نایب رئیس ارتش آزاد سوریه، به تلویزیون صدای آمریکا گفته است: اگر حکومت ایران حقوق و‌شان انسانی مردم خود را محترم بشمارد و نیز تلاش کند کشتار در سوریه متوقف شود، گروگان‌های ایرانی را آزاد می‌کنند.
او در ادامه گفت: این یک درخواست ساده از مردم سوریه است که هر هفته در حال سرکوب و شهادت هستند.
به گزارش وال استریت ژورنال این مقامهای آمریکایی تخمین میزنند که دلیل امتناع بشار اسد از این درخواست پرهیز از جلوه دادن نقش پررنگ ایران در حوادث این کشور می‌باشد که امکان دارن مسبب حمایت بیش از پیش ترکیه و کشورهای خلیج از مخالفان شود.
ایران توسط کشورهای غربی مرتباً متهم به یاری بشار اسد بر سرکوب مخالفین شده و به گفته مقامات آمریکایی‌ ایران هم اکنون حمله‌های سایبری متوجه مخالفان بشار اسد را در دست گرفته.
دولت بشار اسد در جواب به درخواست سلیمانی عنوان کرده که نجات ایرانیان در حال حاضر اولویت دولت سوریه نیست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar