måndag 20 augusti 2012

ماجرای نرفتن “سگ نجیب” اسرائیل به ایران

 داوید شادی: من صهیونیست نیستم. نمی دانم این چه القابی است که روی افراد می گذارند. همه ما انسان هستیم.
داوید شادی، فیلمساز اسرائیلی می گوید هیچگاه تصور نمی کرد که اولین فیلم کوتاه او، “سگ نجیب” (Gentle Dog) در ایران طرفدار پیدا کند، آن هم در بین دستاندرکاران جشنواره ای که بر ضدیت با “صهیونیسم” و “رژیم اشغالگر قدس” تاکید دارند.
این هنرمند ساکن تل آویو می گوید در زمان تکمیل فرم نخستین جشنواره بین‌المللی فیلمسازان مستقل “افق نو” نمی دانست که این جشنواره در تهران برگزار می شود و پس از اطلاع از این موضوع دیگر امیدی به راهیابی به آن نداشت.
اما ایمیلی که به نظر می رسد مستقیما از سوی یکی از مدیران جشنواره نوشته شده باشد او را غافلگیر کرد.
در این ایمیل که در اختیار بی بی سی فارسی قرار گرفته است نه فقط به داوید شادی توصیه شده که این بار نسخه با کیفیت بالای فیلم را به جشنواره ارسال کند بلکه برایش فرم درخواست ویزای ایران هم فرستاده شده است.
آقای شادی می گوید: “من از این جواب به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. در اتاق نشیمن آپارتمانم روی مبل نشسته بودم که این ایمیل را دریافت کردم. از خوشحالی پنج دقیقه توی اتاق دور خودم می چرخیدم.”
جشنواره افق نو قرار است که بین روزهای ۱۱ تا ۱۵ شهریور در سینما فلسطین تهران برگزار شود.
فیلم در قالب کمدی، انزوای پسران و دختران مجرد را در تل آویو به تصویر می کشد
مسوولان این جشنواره اعلام کرده اند که “فیلم های شرکت کننده تاثیر رژیم صهیونیستی بر سیاست های آمریكا و جهان غرب را با نگاه روشنفكرانه به نمایش خواهد گذاشت.”
اسلام هراسی و ایران هراسی، مقاومت و پایداری در برابر اشغالگران و جنبش جهانی تسخیر وال استریت از محورهای های دیگر این رویداد هنری است.
“تکذیب خبر دعوت”
رسانه های دولتی ایران به نقل از دبیرخانه جشنواره افق نو پیشتر خبر دعوت از یک اسرائیلی برای حضور در این جشنواره و نمایش فیلمی از او را تکذیب کرده بودند.
خبرگزاری فارس روز ۲۱ مرداد به نقل از روابط عمومی این جشنواره اعلام کرد: “بعضا تقاضاهایی از سرزمین‌های اشغالی نیز برای مشارکت در جشنواره‌های بین‌المللی کشورمان ارسال می‌گردد، بدیهی است طبق سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین رویکرد ضد صهیونیستی و ضد آمریکایی جشنواره افق نو، آثار فیلمسازان رژیم اشغالگر قدس در جشنواره ‌شرکت داده نخواهد شد.”
اما ایمیل های رد و بدل شده بین یکی از مسوولان جشنواره و داوید شادی تصویر دیگری از ماجرا ترسیم می کند.
به درخواست آقای شادی بی بی سی فارسی از انتشار نام طرف تماس او در جشنواره خودداری می کند.
در یک ایمیل نوشته شده است: “فکر می کنم اگر از کشور دیگری [به غیر از اسرائیل] پاسپورت داشته باشی راحت تر می توانیم تو را در جشنواره ببینیم. مسلما صلح و دوستی برای تمام بشریت فرا خواهد رسید. ما باید به سوی آن حرکت کنیم. با ارادت و شالوم [سلام/صلح به عبری].”
معلوم نیست که چرا برخی از دستاندرکاران جشنواره در نظر داشتند که فیلم به زبان عبری این اسرائیلی را در تهران به نمایش بگذارند، به خصوص در این موقعیت پر تنش که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران علنا وجود اسرائیل را توهين به بشريت می خواند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صراحتا صحبت از احتمال حمله نظامی به ایران می کند.
این احتمال وجود دارد که پیام انتقادی کمدی “سگ نجیب” از رشد پدیده فردگرایی مفرط در جهان می تواند برای آنان جذاب بوده باشد.
این فیلم در قالب کمدی، موضوع انزوای پسران و دختران مجرد را در تل آویو به تصویر می کشد: اکثر جوان ها به دنبال عشق می گردند ولی در نهایت تنها هستند. در این میان، سگ به بهترین یار غمخوار و شریک زندگی آنان تبدیل شده است.
“هنرمند ایرانی تبار”
داوید شادی که در نواحی مرکزی تل آویو زندگی می کند در رشته بازیگری تحصیل کرده و “سگ نجیب” اولین فیلمی است که کارگردانی اش را انجام داده است.
او می گوید از این که برخی رسانه های ایران او را صهیونیست خوانده اند ناراحت نیست زیرا این صحبت ها را شعارهای سیاسی دولت ها می داند.
آقای شادی می گوید: “من صهیونیست نیستم. نمی دانم این چه القابی است که روی افراد می گذارند. همه ما انسان هستیم. من ایرانی های زیادی را می شناسم.”
جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد.
اسرائیل هم از چند سال پیش رسما ایران را به عنوان یک کشور دشمن طبقه بندی کرده است.
عربستان سعودی، عراق، یمن، سوریه و لبنان هم در این فهرست قرار دارند.
شهروندان اسرائیل اجازه ندارند که بدون اجازه دولت به هیچ یک از این کشورها سفر کنند.
دوستان داوید شادی به او توصیه کرده اند که از ارسال کپی پاسپورت یا مدارک دیگر به مسوولان جشنواره ایرانی خودداری کند زیرا به عقیده آنها این اقدام می تواند به پیگرد قانونی او در اسرائیل منجر شود.
این هنرمند اسرائیلی امید ندارد که بتواند به ایران برود یا فیلمش در جشنواره افق به نمایش گذاشته شود.
او می گوید که اسرائیلی هایی مانند او با مردم ایران مشکلی ندارند.
داوید شادی می گوید: “خود من از طرف پدرم ایرانی هستم. مهم نیست که ایرانی ها مسلمان هستند یا یهودی. ایرانی اند، فرهنگ غنی ای دارند. مردم حساسی هستند.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar