måndag 27 augusti 2012

بنیامین نتانیاهو خطاب به دبیرکل سازمان ملل: سفر به تهران “اشتباهی بزرگ” است

 بنیامیان نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طی یک تماس تلفنی با بان کی مون گفته است که سفر او به ایران “اشتباهی بزرگ” است.
در حالیکه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، برای انجام سفر سه روزه و شرکت در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران سفر می کند، بنیامیان نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طی یک تماس تلفنی با بان کی مون گفته است که سفر او به ایران “اشتباهی بزرگ” است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، نخست وزیر اسرائیل، در این گفت و گوی تلفنی، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است تا به تهران سفر نکند.
مارک نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در خصوص سفر بان کی مون به تهران متذکر شد که او هم به “حساسیت ها” و هم نسبت به “مسئولیتهایش” در سفر به تهران، آگاهی کامل دارد.
در حالیکه سفر بان کی مون به تهران، انتقادهائی از سوی مقامات سیاسی جهان بدنبال داشته، دبیر کل سازمان ملل متحد این سفر را فرصتی برای متقاعد ساختن رهبری جمهوری اسلامی نسبت به نگرانیهای جامعه بین المللی در خصوص بحران در سوریه، برنامه اتمی جمهوری اسلامی، تروریسم و حقوق بشر در ایران عنوان کرده است.
از سوی دیگر برخی از شخصیت ها و نهادهای حقوق بشری با ارسال نامه هائی جداگانه، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته اند تا در سفر به تهران، ضمن اعتراض نسبت به سرکوب سیاسی و نقض حقوق بشر در این کشور، در گفت وگوها با مقامات جمهوری اسلامی فعالتر برخورد نماید.
گروهی از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی با ارسال نامه ای به بان کی مون از وی درخواست کردند تا با منتقدان شاخص دولت، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که در “حبس خانگی” به سر می برند، دیدار نماید.
جنبش عدم تعهد در سال ۱٩٦١ بنیان نهاده شد و ۱٢۰ کشور از ۱٩٣ کشور جهان، عضو این جنبش هستند. دبیرکل سازمان ملل متعهد موظف به شرکت در اینگونه اجلاس جهانی است.
اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در روزهای پنجم تا دهم شهریورماه در تهران برگزار می شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar