torsdag 2 augusti 2012

محکومیت کشتار نیروهای امنیتی به دست مخالفان در حلب

گروه های مختلف در جامعه بین المللی روز چهارشنبه، کشته شدن چهار نفر از نیروهای امنیتی سوریه را به دست مخالفان محکوم کردند. در ویدئویی که در اینترنت منتشر شده، مخالفان دولت بشار اسد چهار نفر از نیروهای امنیتی سوریه را دستگیر کرده و آنها را اعدام می کنند.
در این ویدئو مخالفان مسلح، اعضای گروه شبه نظامیان وابسته به حکومت را مقابل یک دیوار قرار می دهند و آنها را اعدام می کنند.
شورای ملی سوریه که از مخالفان دولت بشار اسد است، به قتل رساندن این افراد را محکوم کرده است.
این شورا گفته قبول دارد این یک فاجعه بوده، اما اعتقاد دارد این کار به قصد انتقام جویی انجام گرفته است.
دیدبان حقوق بشر به بی بی سی گفت می توان محتوای این ویدئو را یک جنایت جنگی تلقی کرد.
همزمان، رامی عبدالرحمن، رییس یک سازمان حقوق بشری سوری که دفتر اصلی آن در لندن است، اقدام شورشیان را مجرمانه خواند و آنرا ناشی از انتقام دانست.
اما دولت روسیه که از بشار اسد حمایت می کند گفت در ویدئو نقض حقوق بشر از هر دو سوی درگیری مشاهده می شود.
در روزهای گذشته نیروهای نظامی دولت سوریه با مخالفان در شهر حلب درگیر بوده اند.
مخالفان مناطقی را از شهر حلب در دست گرفته بودند اما خبرگزاری های دولتی سوریه می گویند با آنها مقابله کرده و این مناطق را پس گرفته اند.
ناظران سازمان ملل متحد در سوریه می گویند مخالفان در شهر حلب مجهز به تسلیحات نظامی سنگین مانند تانک شده اند و در درگیری ها از هلیکوپتر و مسلسل نیز استفاده می شود.
یک سخنگوی ناظران گفت : “ما از همه می خواهیم که نهایت خودداری را نشان دهند … تا در این درگیری ها غیرنظامیان را از بقیه تشخیص دهند.”
مخالفان می گویند روز چهارشنبه دست کم ۱۳۵ نفر در نقاط مختلف سوریه کشته شدند اما امکان تایید این آمار به طور مستقل وجود ندارد.
جنایت جنگی؟
به نظر می رسد اعدام نیروهای دولتی روز سه شنبه و در حیاط یک مدرسه رخ داده است.
در این ویدئو که در وب سایت یوتیوب منتشر شده است، مردان مسلح عده ای دیگر را که تنها لباس زیر به تن دارند به حیاط مدرسه می برند. این در حالیست که لکه های خون و سیاهی بر اثر ضربه بر تن برخی از دستگیر شدگان وجود دارد.
مخالفان سوری
گفته می‌شود مخالفان نیز به تسلیحات نظامی سنگین دسترسی پیدا کردند
عده ای دیگر نیز در حیاط مدرسه هستند و شعار سر می دهند.
زمانی که مردان نیمه عریان مقابل دیوار قرار می گیرند، دوربین به پشت سر مخالفان می رود و آنها دیگر دیده نمی شوند.
بعد از آن، صدای تیراندازی شنیده می شود و سپس دوربین اجساد مقابل دیوار را نشان می دهد.
یکی از افرادی که کشته شده زین العابدین برری، معروف به “زینو” بوده که متهم به سردستگی شبه نظامیان است. گفته می شود او روز سه شنبه، علی رغم برقراری آتش بس در حلب، ۱۵ نفر از اعضای ارتش آزاد سوریه را به قتل رسانده است.
گزارش عفو بین الملل
از آخرین باری که بشار اسد در انظار عمومی صحبت کرد، دو هفته می گذرد. اما روز چهارشنبه او متنی را به مناسبت روز نیروهای مسلح در سوریه منتشر کرد.
وی در این متن از نیروهای مسلح برای مقابله با “گروه های تروریستی مسلح” تشکر کرد و گفت: “سرنوشت مردم ما و کشور در گرو درگیری‌های نظامیان سوری با شورشیان است.”
رفتار احمقانه
وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان، بشار اسد را محکوم کرد.
پاتریک ونترل، یکی از سخنگویان این وزارتخانه گفت : ” تشویق نیروهای نظامی سوریه به کشتن مردم، رفتاری احمقانه از سوی بشار اسد است. و این در حالی است که خود در مکانی پنهان شده است.”
همچنین آقای ونترل سخنان بشار اسد را “نفرت انگیز” خواند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar