fredag 3 augusti 2012

رييس اسبق موساد: ۱۲ هفته آينده برای ایران سرنوشت ساز است

افراييم هلوی، رييس اسبق موساد اسرائيل پنجشنبه در سخنانی با شماری از رسانه های اسرائيلی و بين المللی هشدار داده است که ممکن است جنگ از سوی اسرائيل عليه تأسيسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران در ۱۲ هفته آينده رخ دهد.
افراييم هلوی، که از سالها پيش به عنوان يکی از نخستين شخصيت های اسرائيلی مخالف رويه نظامی در برابر برنامه هسته ای ايران شناخته شده است و حتی بارها گفته بود که ممکن است که بتوان با يک ايران هسته ای نيز کنار آمد، در اين مصاحبه های جديد خود گفته است که احتمال می دهد سه ماه آينده برای ايران «سرنوشت ساز » باشد.
آقای هلوی از جمله در مصاحبه با نيويورک تايمز و نيز با راديوی سراسری اسرائيل چند بار اين جمله را تکرار کرد که «اگر من يک ايرانی بودم، از ۱۲ هفته آينده بيمناک می بودم».
رييس اسبق موساد اسرائيل که انگليسی الاصل است، در اين گفت و گوهای رسانه ای اين را نيز گفته است که « ۱۲ هفته آينده می تواند هم در ارتباط با برنامه هسته ای ايران و هم بخاطر سرنوشت سوريه، برای جمهوری اسلامی ايران، سرنوشت ساز باشد.»
افراييم هلوی به راديوی اسرائيل گفت «ايران در اين گمان است که با موافقتش با ادامه گفت و گوها با کشورهای ۱+۵، خود را از حمله مصون می کند؛ اما در اشتباه است؛ بازی تمام شد».
آقای هلوی افزوده است که «برای همگان بايد اين امر روشن باشد؛ اين که هيچگاه به اندازه مرحله کنونی، اسرائيل به حمله به تأسيسات هسته ای ايران نزديک نبوده است».
ناظران می گويند اين امر که آقای هلوی به بيان اين سخنان مهم اقدام کرده است، می تواند نشان از اين باشد که او از مسايلی آگاه است که از برخی از نيروهای اطلاعاتی که هنوز با آنها ارتباط هايی دارد، شنيده است.
روزنامه نيويورک تايمز نيز يادآور شده است که آقای هلوی يک شخصيت مسئول است؛ او از کسانی نيست که صدايش مرتب بلند باشد؛ کم گو است اما هر بار که سخن می گويد، سنجيده است و از سر مسئوليت است.
آقای افراييم هلوی بسيار زودتر از خلف خود در موساد، مئير داگان، با رويه ستيز آشکار اسرائيل با برنامه هسته ای ايران به مخالفت برخاست و حتی در جستجوی راهکارهايی برای ايجاد نرمش در مناسبات اسرائيل و ايران بود.
آقای هلوی در ساعاتی ۱۲ هفته آينده را برای ايران بسيار حياتی دانسته است که لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا سفر سياسی مهم خود به اسرائيل را به پايان برده و در حال ترک اسرائيل به سوی اردن بود.
آقای پانه تا چهارشنبه در چند ديدار در تل آويو، اشکلون و اورشليم؛ با اهود باراک وزير دفاع اسرائيل، بنيامين نتانياهو نخست وزير و نيز با شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل تأکيد کرده و گفت که آمريکا هرگز با يک ايران هسته ای کنار نخواهد آمد و هيچگاه امکان نخواهد داد که ايران، اتمی شود.
آقای پانه تا در حالی که بنيامين نتانياهو به طرزی بی سابقه به صورت او خيره شده و کمتر پلک می زد، دستان خود را به هنگام تأکيد بر عزم جزم آمريکا در ممانعت از اتمی شدن ايران، بروی ميز در کنفرانس خبری در اورشليم می کوبيد و همچنين هر واژه را با تأکيد و طمآنينه بسيار بر زبان می آورد تا از يکسو هم به ايران هشدار دهد که بايد اين اظهارات را جدی بگيرند و هم به نخست وزير اسرائيل ثابت کند که آمريکا در کنار اسرائيل خواهد ايستاد.
بنيامين نتانياهو و نيز شيمون پرز به لئون پانه تا گفته بودند که رهبران ايران هنگامی که از اسرائيل و آمريکا می شنوند که مانع از اتمی شدن ايران خواهند شد، اين امر را جدی نمی گيرند و فکر می کنند که می توانند دنيا را بازی بدهند.
آقای نتانياهو به لئون پانه تا گفت بايد به سران تهران نشان داد که حرف ما جدی است و فرصت برای حل مسالمت آميز مسئله اتمی ايران رو به پايان است.
همچنين سخنان بی سابقه رييس اسبق موساد اسرائيل در زمينه خطرناک بودن ۱۲ هفته آينده، در حالی بيان شده است که يک ارزيابی منتشره از سوی مسئولان وزارت دفاع اسرائيل می گويد که اگر جنگی در منطقه رخ دهد که اسرائيل در آن دخيل باشد؛ چه بخاطر برنامه اتمی ايران و چه بخاطر سوريه، که در طول اين نبرد موشک های دوربرد، ميان برد و راکت های کوتاه برد از چند کشور و از جمله ايران به سوی اسرائيل شليک شود، چنين موشک هايی تنها حدود سيصد کشته را متوجه اسرائيل خواهد کرد نه بيشتر.
اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز در پاسخ تلويحی به سخنان مئير داگان رييس پيشين موساد که از وضعی وخيم برای اسرائيلی ها و احتمال تلفات سنگين در صورت وقوع جنگ سخن گفته بود، تأکيد کرده است که تلفات طرف اسرائيلی کمتر از پانصد نفر خواهد بود.
رسانه های اسرائيل در گزارش های پنجشنبه خود نوشته اند که کارشناسان وزارت دفاع اسرائيل ارزيابی تازه خود را در مورد ميزان تلفات احتمالی به مردم اسرائيل در شرايط وقوع يک جنگی جدی و منطقه ای، بر اساس شمار موشک های ايران و سوريه و راکت هايی که در دست حزب الله، حماس و جهاد اسلامی است، تهيه کرده اند.
اين ارزيابی مسئولان نظامی اسرائيلی می گويد که سيستم های دفاع راکتی و موشکی اين کشور می تواند قريب به اتفاق موشک ها و راکت هايی را که از ايران، سوريه، جنوب لبنان و غزه شليک شود، خنثی کند و حتی اگر ايران بتواند شماری از صدها موشک مستقر خود را در غرب ايران به سوی اسرائيل شليک کند، سيستم دفاع موشکی اسرائيلی «حتس» («پيکان») اين موشک های شهاب را در هوا شکار خواهد کرد هرچند که تعدادی از اين راکت ها ممکن است که به مناطق مسکونی اسرائيل اصابت کند.
بنظر می رسد که سخنان هفته گذشته اهود باراک در اين زمينه که اگر اکنون به معضل اتمی ايران رسيدگی نشود، اين مهم در آينده و درصورت اتمی شدن ايران، هزينه غير قابل تصوری را خواهد طلبيد، با استناد به همين ارزيابی وزارت دفاع اسرائيل در مورد شمار تلفات احتمالی از طرف اسرائيلی در صورت وقوع جنگی در حال حاضر، بيان شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar