måndag 6 augusti 2012

درخواست کمک مالی رژیم اسد از روسیه

رژیم بشار اسد از متحد خود روسیه درخواست کمک مالی و اقتصادی کرد تا با پیامدهای تحریم‌های غرب علیه این کشور مقابله کند. در این میان اعلام شد که ۴۸ زائر ایرانی در دمشق پایتخت سوریه ربوده شده‌اند.
به گزارش رسانه‌های روسیه، قدری جمیل، نایب رئیس شورای وزیران سوریه، روز شنبه (۴ اوت/۱۴ مرداد) در جریان گفت‌وگوهای خود با مقامات روسیه در مسکو خواهان کمک‌های مالی و اقتصادی شده و بویژه از کمبود مواد نفتی مانند گازوئيل گله کرده است.
این گزارش‌ها می‌افزایند که هیئت نمایندگی سوریه در مسکو “رقم معینی به یکی از ارزهای معتبر” درخواست کرده تا بتواند با آن “اوضاع بغرنج سوریه را از سر بگذراند”. از واکنش مقامات روسیه نسبت به این درخواست چیزی گزارش نشده است.
روسیه به عنوان متحد اصلی سوریه تا کنون همه‌ی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه این بزرگ‌ترین خریدار سلاح‌های خود را وتو کرده است.
قدری جمیل در مسکو گفته که تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحده‌ی آمریکا علیه سوریه غیرقانونی است و افزوده است: «روسیه این وظیفه را برعهده گرفته که در وضعیت کنونی از سوریه پشتیبانی اقتصادی کند».
نایب رئیس شورای وزیران سوریه ابراز امیدواری کرده است که روسیه در هفته‌های آینده گام‌های مشخصی در این راستا بردارد، زیرا به گفته‌ی وی تحریم‌های غرب پیامدهای منفی بر اقتصاد سوریه داشته است.
از سوی دیگر ویتالی چورکین، نماینده‌ی روسیه در سازمان ملل، محکومیت رژیم سوریه توسط اجلاس عمومی این نهاد بین‌المللی را محکوم کرد. به گفته‌ی وی «این قطعنامه رویارویی‌ها را در سوریه تشدید می‌کند و مشوق طرف‌های منازعه به دیالوگ نیست». مسکو با درخواست کناره‌گیری بشار اسد از قدرت مخالف است.
دولت روسیه از خونریزی‌ها در حلب ابراز نگرانی کرده است. وزارت خارجه‌ی روسیه در مسکو اعلام کرد که “گروه‌‌های غیرقانونی” ظاهرا در حلب تلاش می‌کنند این شهر را به پایگاهی برای حمله به نیروهای منظم ارتش سوریه تبدیل کنند.
نمایندگان سوریه، روسیه و چین در سازمان ملل
نمایندگان سوریه، روسیه و چین در سازمان ملل
شماری از زائران ایرانی در سوریه ربوده شدند
به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از منابع خبری سوریه، روز شنبه شماری از زائران ایرانی در مسیر فرودگاه دمشق از سوی افراد مسلح ربوده شده‌اند. ایرنا می‌افزاید که منابع رسمی مرتبط با امور زائران در سوریه در حال بررسی این موضوع هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس نیز یک مقام دولت سوریه در دمشق به خبرنگار این خبرگزاری در دمشق گفته است افراد مسلح به اتوبوس زائران ایرانی که از محله‌ی زینبیه به سمت فرودگاه در حرکت بوده حمله‌ور شده و آن‌ها را ربوده‌اند.
فارس از قول این مقام سوری ربایندگان زائران ایرانی را “تروریست‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه” خوانده و گفته که آنان تحت پیگرد نیروهای امنیتی دولت سوریه قرار دارند. به گزارش فارس اتوبوس زائران حامل ۴۸ زائر ایرانی بوده است.
حمله‌ی شورشیان به ساختمان تلویزیون
در این میان گزارش شد که نیروهای شورشی مخالف رژیم بشار اسد روز شنبه به ساختمان تلویزیون دولتی در بزرگ‌شهر حلب حمله کرده‌اند. به گفته‌ی یکی از فرماندهان محلی شورشی، در پی این حمله دولت سوریه از جنگنده‌های خود برای حمله به مهاجمان استفاده و آنان را وادار به عقب‌نشینی کرده است. این فرمانده شورشی گفته است که این یک “عقب‌نشینی تاکتیکی” بوده است.
همچنین گفته می‌شود که شورشیان در شهر حلب خود را آماده‌ی مقابله با یک حمله‌ی بزرگ ارتش سوریه می‌کنند. طبق اطلاعات موجود این حمله در روزهای آینده صورت خواهد گرفت
به گفته‌ی عبدالجبار العقیدی فرمانده محلی شورشیان در حلب، نیروهای نظامی اسد قصد دارند در چند روز پیاپی با تانک و از راه هوا به مواضع مخالفان حمله کنند تا شهر حلب را که برای جنگ داخلی جنبه‌ی نمادین پیدا کرده است دوباره زیر کنترل خود آورند.
وی می‌افزاید که از طرف دیگر شورشیان نیز قصد دارند دامنه‌ی نفوذ خود را در شهر حلب گسترش دهند. نیروهای مخالف در روزهای گذشته از منطقه‌ی صلاح‌الدین به سمت شمال عقب‌نشینی کرده‌اند زیرا نتوانسته‌اند به نیروی آتش بالای ارتش سوریه پاسخ دهند.
منطقه صلاح‌الدین می‌تواند برای ورود ارتش سوریه به شهر حلب مدخلی باشد. ولی عبدالجبار العقیدی خوشبین است که به محض ورود ارتش به شهر، شمار بیشتری از سربازان از فرصت برای فرار استفاده کنند و به نیروهای شورشی بپیوندند. به گفته‌ی وی سربازان ناراضی فعلا در پایگاه‌های خود نمی‌توانند فرار کنند ولی به محض ورود به شهر اونیفرم‌های خود را خواهند کند و به مخالفان خواهند پیوست.
ژوئيه خونین‌ترین ماه یک سال گذشته
به گفته‌ی فعالان حقوق بشر، ماه ژوئیه خونین‌ترین ماه بحران سوریه در یک سال گذشته بوده است. ناظران حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است روز شنبه اعلام کردند که دست‌کم ۴۲۳۹ نفر در ماه ژوئيه در سوریه کشته شده‌اند.
به گفته‌ی فعالان این نهاد از این تعداد قربانی ۳۰۰۱ تن غیرنظامی، ۱۱۳۳ تن سرباز و ۱۰۵ تن سربازان متمرد بوده‌اند.
در این آمار پیکارگران مسلح علیه دولت سوریه نیز که پیش‌تر آموزش نظامی ندیده بودند جزو غیرنظامیان محسوب شده‌اند. این آمار هنوز از طرف نهادهای بیطرف تایید نشده است.
با توجه به شمار بالای قربانیان در جنگ داخلی سوریه، کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ موکدا خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان شد.
روبرت ماردینی مسئول خاورمیانه‌ی صلیب سرخ روز شنبه در ژنو گفت، همه‌ی طرف‌های درگیری در سوریه باید به وظیفه‌ی خود عمل کنند و میان غیرنظامیان و پیکارگران مخالف تفاوت قائل شوند.
به گفته‌ی این نهاد بین‌المللی، طرف‌های منازعه بویژه در مناطق مسکونی شهرهای حلب، دمشق و حمس باید “ابزار و روش‌های جنگی” را با دقت انتخاب کنند تا غیرنظامیان را مصون نگاه دارند.
طبق ارزیابی سازمان‌های حقوق بشری، از آغاز ناآرامی‌های سیاسی در سوریه تا کنون بیش از ۱۹ هزار تن جان باخته‌اند.
قتل مجری تلویزیون به دست جهادگران
اسلام‌گرایان افراطی در سوریه یکی از مجریان معروف تلویزیون دولتی این کشور را ربودند و به قتل رساندند. به گفته‌ی ناظران حقوق بشر سوریه در لندن، “جبهه‌النصره” مسئولیت این اقدام را برعهده گرفته است.
فعالان حقوق بشر سوریه گفته‌اند که این مجری تلویزیونی که محمد السعید نام دارد، روز ۱۹ ژوئيه توسط افراد ناشناس از خانه‌اش واقع در دمشق ربوده شده بود.
“جبهه النصره” در گذشته مسئولیت چند بمب‌گذاری در سوریه را برعهده گرفته بود. این گروه یکی از شاخه‌های شبکه‌ی تروریستی القاعده به شمار می‌رود.
حمله‌ی هکرها به خبرگزاری رویترز
خبرگزاری رویترز اعلام کرد که هدف حمله‌ی رخنه‌گران (هکرها) قرار گرفته است. در بخش بلاگ‌های این خبرگزاری گزارش‌های جعلی از قول چند روزنامه‌نگار رویترز منتشر شده است. یکی از این نوشته‌ها مصاحبه‌ای جعلی با یکی از رهبران شورشیان سوریه بوده است.
در این مصاحبه‌ی جعلی از قول ریاض‌الاسعد فرمانده ارتش آزاد سوریه گفته شده که ارتش آزاد سوریه قصد دارد نیروهای خود را از شمال حلب عقب بکشد.
رویترز اعلام کرده است که چنین مصاحبه‌ای هرگز صورت نگرفته است و مصاحبه‌ی مربوطه از بخش بلاگ‌های این خبرگزاری حذف شده است.
در گزارش رویترز در این رابطه آمده است که هنوز معلوم نیست چه کسانی این حمله‌ی هکری را انجام داده‌اند. پایگاه بلاگ‌های رویترز روز جمعه غیرفعال شده بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar