tisdag 7 augusti 2012

دولت آیین‌نامه را بنا بر خصوصیات مرتضوی تغییر داد!

باز هم از این باغ بری می‌رسد! در کشور ما عموما مناصب را بر پایه افراد تعیین می‌کنند. بدین گونه که اول از دوستان و نزدیکان کسی را معرفی و پس از آن برای وی پستی و منصبی تعریف می‌کنند و می‌سازند. دولت در تازه‌ترین اقدام خود، آیین‌نامه صندوق تأمین اجتماعی را تغییر داده و آن را بر پایه شرایط و خصوصیات مرتضوی تعریف کرده است تا وی بتواند ریاستش را ادامه دهد.
کد خبر: ۲۶۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ – ۱۰:۰۶
برگزاری رقابت‌های فینال المپیک در ساعات پایانی روز، روزنامه‌ها را از پوشش مهمترین اخبار این روزهای ایران بازمی‌دارد.
این چنین است که دومین مدال طلای کاروان ورزشی کشورمان و نقره دور از انتظار وزنه‌بردار جوانمان، آنچنان که باید در صفحات روزنامه‌ها بازتاب پیدا نمی‌کند. با این حال تجربه طلای سوریان، باعث شد تا روزنامه‌های بیشتری حتی در حد یک ستون کوچک، بتوانند این اخبار را پوشش دهند؛ اما به جز المپیک، داستان تغییر اساسنامه صندوق تامین اجتماعی، تحولات سوریه و اعمال تفکیک جنسیتی در انتخاب رشته دانشگاه‌ها، مهمترین عناوین روزنامه‌های صبح امروز بودند.
شگرد دولت، هشدار دیوان
در حالی که این روز‌ها صندوق تأمین اجتماعی از یک سو توسط سازمان در آستانه تأسیس بیمه سلامت ایرانیان برای ادغام تهدید می‌شود و از سوی دیگر، دیوان عدالت اداری به استناد قانون، رأی به عدم صلاحیت مرتضوی برای ادامه ریاست بر این صندوق داده‌ است، روز گذشته هیأت دولت با اصلاح آیین‌نامه صندوق تأمین اجتماعی، هم ماهیت آن را از صندوق به سازمان تغییر داد و هم شرایط لازم برای تصدی مدیریت آن را تسهیل کرد تا با توجه به سوابق کاری، مشکل عدم احراز شرایط مدیر کنونی را حل کند.
موضوعی که به نظر می‌رسد شگردی برای دور زدن حکم دیوان عدالت اداری درباره برکناری سعید مرتضوی تدارک دیده شده ‌است و البته با هشدار شدیداللحن دیوان عدالت اداری همراه شد.
روزنامه‌های همشهری، آفتاب، شرق، ایران، خورشید و هدف و اقتصاد تغییر و تحولات روز گذشته این سازمان را به تیتر یک خود تبدیل کردند.
همشهری نوشت: «تغییر اساسنامه در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه رسمی، رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درباره ابطال انتصاب سعید مرتضوی به‌عنوان مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی توسط هیأت امنای صندوق و همچنین ابطال انتصاب وی به این سمت توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را منتشر کرد و براساس قانون انتشار این رأی در روزنامه رسمی به‌معنای ابلاغ رسمی است و حکم باید اجرا شود».
روزنامه ابتکار هم از هشدار دیوان عدالت اداری به دولت خبر داد و نوشت: «رئیس دیوان عدالت اداری اما گفت: هیچ راهی جز اجرای این حکم نیست و طی این دو روز هر نوع تصرف فرد محکوم، تصرفات غیرقانونی خواهد بود و طبق قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب کیفری است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه هیات‌عمومی گفت: اولا تاکید می‌کنیم این رای لازم‌الاجراست و هیچ راهی برای تجدیدنظر در آن وجود ندارد مگر آنکه قانونی وضع شود که این رای یا هر رای دیگر هیات عمومی را نقض کند یا آن موضوع مجددا به گونه‌ای که قانون تعیین کرده در هیات‌عمومی مطرح شود و هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخواهد آن رای را نقض یا اصلاح کند. بنابراین راهی جز اجرای آن در این شرایط نیست».
اما در مقابل روزنامه‌های ایران، خورشید و هدف و اقتصاد مواضعی متفاوت در پیش گرفته‌اند. روزنامه خورشید از تحقق درخواست کارگران به دست دولت خبر داد و نوشت که تشکل‌های کارگری از رئیس جمهور به این خاطر قدردانی کردند.
دانشجویان مهمان رهبری
این بار نوبت دانشجویان بود که به سیاق سال‌های گذشته، مهمان افطاری‌های بیت رهبری باشند.
سخنان رهبری در جمع دانشجویان بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های صبح امروز داشت که تیتر مشترک بسیاری از آن‌ها بخشی از سخنان رهبری بود که در آن فرمودند: «جریان دانشجویی موضع انتقادی خود را حفظ کند».
تهران امروز در بخشی از گزارش خود در این خصوص نوشت: «حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص موضوع «حضور نیافتن مسئولان در دانشگاه‌ها» که از جانب دانشجویان مطرح شده بود، خاطرنشان کردند: این اشکال کاملاً وارد است و مسئولان اعم از رؤسای سه قوه، مسئولان میانی، رئیس سازمان صدا و سیما، و فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح باید در دانشگاه‌ها حضور یابند و ضمن شنیدن سخنان دانشجویان، سخنان و استدلال‌های خود را نیز بیان کنند که در این صورت، بسیاری از ابهامات و سؤال‌های نسل جوان برطرف خواهد شد».
احمدی‌نژاد در ریاض
تنها چند روز مانده به اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران حضور محمود احمدی‌نژاد در اجلاس مکه قطعی شد.
اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی به دعوت پادشاه عربستان در شهر مکه مکرمه با حضور سران کشورهای اسلامی برای بررسی آخرین تهدید‌ها علیه منطقه و جهان اسلام برگزار می‌شود. ملت ما به این نشست با دید تردید نگریسته و هشدار داده که نباید از سعودی‌ها رو دست بخوریم.
روزنامه مردم سالاری هم سفر احمدی‌نژاد به ریاض را به تیتر یک خود تبدیل کرده و نوشته: «در حالی که روابط تهران و ریاض در اوج سردی به سر می‌برد و رفتن به دوجبهه رودر رو در موضوع سوریه، این روز‌ها به سردی روابط افزوده است، اما خبر‌ها حکایت از پاسخ مثبت احمدی‌نژاد به دعوتنامه پادشاه عربستان برای شرکت در اجلاس مکه دارد. اجلاسی که در آستانه اجلاس غیرمتعهد‌ها در تهران برگزار می‌شود و برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که اجلاس مکه برای کمرنگ کردن اجلاس تهران تشکیل شده است».
این روزنامه همچنین می‌نویسد که این پنجمین سفر احمدی‌نژاد در هفت سال گذشته با ریاض است.
چهار زائر ایرانی در سوریه به شهادت رسیدند
از سوریه اما اخبار متفاوتی به گوش می‌رسد. برکناری نخست وزیر این کشور، انفجار در ساختمان رادیو و تلویزیون سوریه، شهادت چهار زائر ایرانی در این کشور و اجلاس مشورتی وزرای خارجه دوازده کشور در تهران برای حل بحران سوریه، مهمترین اخبار یک روز گذشته سوریه بودند.
روزنامه خراسان در خصوص کشته شدن زائران ایرانی در سوریه گزارش می‌دهد: «رسانه‌های خارجی شامگاه روز گذشته از به شهادت رسیدن سه نفر از زائران ربوده شده ایرانی در سوریه توسط تروریست‌های مسلح خبر دادند. به گزارش مهر اسکای نیوز عربی خبر شهادت سه زائر ایرانی ربوده شده توسط گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه را تایید کرده است. در همین حال به گزارش رویترز معتصم الاحمد سخنگوی شورشیان سوریه مدعی شده است ۳ زائر ایرانی بر اثر حملات موشکی ارتش سوریه در طرح پاکسازی مناطق مورد اختفای معارضان کشته شده‌اند. این درحالی است که العربیه گزارش داد: گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد اعلام کرده است: در صورتی که عملیات ارتش سوریه علیه گروه‌های مسلح متوقف نشود، تمام گروگان‌های ایرانی را خواهد کشت».
این روزنامه همچنین از فرار برخی از مقام‌های دولتی سوریه می‌گوید و برکناری «ریاض حجاب» نخست وزیر را به نقل از خبرگزاری‌های دیگر فرار قلمداد می‌کند. این روزنامه می‌نویسد: «از سوی دیگر تلویزیون سوریه از برکناری «ریاض حجاب» نخست وزیر این کشور و انتصاب «عمر غلاونجی» به عنوان جانشین وی خبر داد. عمر غلاونجی، یکی از معاونان ریاض حجاب بود. این درحالی است که خبرگزاری‌ها روز گذشته ادعا کردند نخست وزیر سابق سوریه که چند ماه بیشتر از انتصاب او نمی‌گذرد، از این کشور خارج شده است. بی‌بی سی به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که ریاض حجاب به خارج از کشور فرار کرده است. خبرگزاری الجزیره به نقل از منابع اردنی از ورود وی به اردن خبر داده است. به گزارش بی‌بی سی، دولت اردن ورود ریاض حجاب به این کشور را تأیید کرده است».
روزنامه اعتماد هم از «نشست تهران برای حل بحران سوریه» خبر می‌دهد و می‌نویسد: «با گذشت چهار روز از استعفای کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه و در شرایطی که سناتور‌های آمریکایی خواستار مداخله نظامی در بحران سوریه شده‌اند، مقامات ایران از برگزاری اجلاس مشورتی وزرای خارجه در تهران با دستور کار بررسی مسائل سوریه خبر دادند. اکنون در شرایطی که دور جدیدی از تنش‌ها در سوریه ایجاد شده، جمهوری اسلامی با برگزاری نشست مشورتی وزرای خارجه در تهران قصد دارد زمام امور را در جهت آرام کردن اوضاع سوریه در دست گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون ۱۲ کشور از کشور‌های تاثیرگذار منطقه و جهان برای شرکت در این نشست که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌اند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست کدام کشور‌ها و با چه میزان نفوذ سیاسی بر تحولات سوریه در این نشست شرکت خواهند کرد».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar