lördag 20 oktober 2012

موسوی تبریزی:لاریجانی در مورد الان می گوید اعدام سیاسی نداریم: اعدام های دهه ۶۰ فقط مصاحبه حضوری


 سید حسین موسوی تبریزی دادستان کل کشور در دهه ۶۰ طی یک گفتگوی تلفنی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار گفته است که صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه در مورد وضعیت فعلی ایران می گوید که به هیچ وجه اعدام سیاسی نداریم .
وی در عین حال در پاسخ به پرسش هایی در مورد اعدام گروهی نیروهای سیاسی در دوران دادستانی خودش می گوید: من فقط حضوری به پرسش ها پاسخ می دهم.
او وقتی با این پرسش مواجه می شود که معمولا خبرنگاران منتقد نمی توانند در مورد اعدام های دوران دادستانی ایشان در مصاحبه های حضوری سوال های انتقادی بپرسند، می گوید: سوال جرم نیست، سوال اعدام ندارد شما یا هر خبرنگاری حضوری تشریف بیاورد تا آنچه واقعیت است را در مورد اعدام های زمان خودمان و حالا بیان کنم.
صادق لاریجانی قوه قضائيه ايران به گزارش اخير احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران اعتراض کرد و گفت اعدام‌ در تمام کشورهای اسلامی جزو ارزش‌های اسلامی است، در جمهوری اسلامی ايران مطلقا اعدامی سياسی نداريم و افراد اعدامی يا قاچاقچی مواد مخدر يا متعرضان به جان و مال و نواميس مردم بوده‌اند.
گفتگوی کوتاهم با آقای موسوی تبریزی دادستان کل کشور در دهه ۶۰ را می توانید در زیر بخوانید و بشنوید:
سلام من مسیح علی نژاد روزنامه نگارم و یک سوال دارم نمی دونم بنده را به جا می آورید یا نه؟
بله بفرمایید
من می خواستم در مورد اظهارات لاریجانی که گفتند در ایران اعدام سیاسی نداریم با شما یک گفتگوی تلفنی انجام دهم.
نه من مصاحبه غیر حضوری انجام نمی دهم
آقای موسوی تبریزی سوالاتی که من می خواهم بپرسم که اصلا حضوری جرات نمی کنم بپرسم.
چرا؟ من مصاحبه حضوری هر چه که باشد با افراد شناخته شده انجام می دهم. در همینجا هم روزنامه ها وقتی زنگ می زنند مصاحبه حضوری نباشد انجام نمی دهم.
درست است ولی شما چون دادستان کل انقلاب در دوران آیت الله خمینی بودید می خواهم نظرتان را در مورد اظهارات آقای لاریجانی بدانم که می گوید در جمهوری اسلامی اعدام سیاسی نداریم.
آقای لاریجانی در مورد حالا گفته اند.
پس منظورتان این است که آقای لاریجانی در مورد الان گفته اند که اعدام سیاسی نداریم ولی تایید می کنید که در دوران شما اعدام سیاسی وجود داشته. بله؟
من مصاحبه نمی کنم ببخشید…
نه یک لحظه گوش کنید به هر حال شما دادستان کل انقلاب بودید در دوران آقای خمینی، من نمی توانم سوالاتی که دارم را حضوری بپرسم. می توانم؟
می توانید بله می توانید….
آقای موسوی تبریزی من هشت نه سال خبرنگار داخل ایران بودم ولی هیچ وقت جرات نکردم در مورد اعدام هایی که در دوران خمینی صورت گرفته سوال بپرسم یعنی الان شما می گویید اگر من حضوری در این مورد سوال کنم هیچ مشکل حقوقی برام به وجود نمی آید؟
نه نه هیچ …حضوری هر مصاحبه ای با من بکنید حاضرم واقعیت ها را بگویم تعارف هم ندارم.
من الان بیرون ایران هستم و می توانم سوالات چالشی که برای نسل ما در مورد اعدام های دوران آیت الله خمینی وجود داشته را بپرسم در داخل ایران فکر می کنید اگر من یا یکی از همکارانم در مورد اعدام های آن دوران بپرسند حکمِ خودشان اعدام نیست؟
نه سوال که اعدام ندارد. شما سوال بکنید اعدام ندارد.
نه ببینید این توقع زیادی نیست که من بدانم شما اگر به این محور سوالاتم پاسخ می دهید، آنوقت من یا همکارانم یا هر کسی با شما قرار مصاحبه حضوری بگذارد اینکه در دوره ای که شما دادستان انقلاب بودید اعدام های گروه های سیاسی با دستور چه کسی صورت گرفته؟
من جواب شما را ایران می دهم، شما حضوری اگر بیاید بیشتر از این هم جواب می دهم.
بله ممکن است شما پاسخ دهید ولی من سوالم این است که آیا تضمینی برای کسی که سوال را می پرسد هست؟
آره تضمین هم هست. سوال جرم نیست….
یک خورده منصف باشیم الان بچه های روزنامه نگار که در زندان هستند به خاطر سوال نیست؟
من نمی دانم. شما بیا اینجا سوال کن من بهتر از آنچه که شما می خواهید آنچه واقعیت است را در مورد اعدام های زمان خودمان و حالا بیان خواهم کرد…فرقی نمی کند….
بسیار خب من پس با اجازه خودتان همین گفته ها را منتشر می کنم چون فکر نمی کنم یک خبر نگار منتقد احساس امنیت این را داشته باشد که در مورد اعدام های سیاسی بیاید حضوری سوال بپرسد، من با سعید مرتضوی هم مصاحبه کردم ایشان گفتند که بیاید حضوری مصاحبه کنید در حالی که شما خودتان می دانید ما این امنیت را برای طرح سوال نداریم…
من کاری به ایشان ندارم، من عقیده ام این است نه فقط در مورد شما، در باره هر کسی که بخواهد با من مصاحبه کند، روزنامه کهیان باشد، آرمان باشد، مشرق باشد، دوستان خودمان باشد می گویم بیاید حضوری بپرسید، من واقعیت ها را تا به حال هم گفته ام و از این پس هم خواهم گفت و هیچ مشکلی هم ندارم….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar