söndag 28 oktober 2012

رئیس بسیج: انتقاد به کاروان های راهیان نور القای رسانه های بیگانه است


 پیش تر یک نماینده مجلس ایران در واکنش به کشته شدن ۲۶ دانش و معلم بروجنی گفته بود: “سردار نقدی بگوید آیا پاسخگوی این حوادث جانگذار هست؟”
محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با مقصر ندانستن بسیج در کشته شدن دانش آموزان حاضر در کاروان های “راهیان نور” گفت که “رسانه های بیگانه با القای تصورات غلط در پی انحراف افکار عمومی هستند”.
به نوشته پایگاه اینترنتی بسیج، آقای نقدی تاکید کرد: “هیچ ایرادی به مدیریت اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی وارد نیست.”
یک هفته پیش، اتوبوس حامل گروهی از دانش آموزان دختر شهر بروجن استان چهارمحال و بختیاری، که به همراه معلمان خود راهی بازدید از مناطق جنگی ایران بودند، واژگون شد که به مرگ ۲۶ نفر از سرنشینان و آسیب دیدگی شدید ۱۸ نفر انجانید.
این حادثه در حالی رخ داد که طی ۵ سال گذشته، حداقل در ۹ مورد اتوبوس های حامل دانش آموزان و دانشجویان راهی مناطق جنگی، موسوم به کاروان های “راهیان نور”، دچار حادثه شده و ۸۸ نفر از مسافران آنها جان باخته اند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مورد واژگونی اتوبوس اعزامی از بروجن گفته است که در این سفر “اقدامات ایمنی در حد بسیار بالایی انجام شده و تمامی موارد ابلاغی در خصوص سلامت زائران، بند به بند به صورت دقیق رعایت شده است”.
این در حالی است که در پی واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی، عملکرد اردوهای راهیان نور، که با برنامه ریزی سازمان بسیج مستضعفین راهی مناطق عملیاتی جنگ ایران و عراق می شوند، مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.
در یکی از این انتقادات، حمیدرضا عزیزی فارسی، نماینده مجلس ایران، با ابراز تاسف از عدم عذرخواهی مسئولان از جان باختن دانش آموزان گفت: “وزیر آموزش و پرورش بگوید آیا راضی می‌شود بچه خودش در این مسیر از دست برود و جسد او را تحویل بگیرد؟ سردار نقدی بگوید آیا پاسخگوی این حوادث جانگذار هست؟”
در واکنشی دیگر، ۱۸۰ نفر از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های حادثه‌دیده بروجنی از مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور و راه و شهرسازی خواستند اقدامات لازم را برای “افزایش ایمنی دانش‌آموزان” و “حذف نقاط حادثه‌خیز” در مسیر اردوهای راهیان نور انجام دهند.
طی ۵ سال گذشته، حداقل در ۹ مورد اتوبوس های حامل دانش آموزان و دانشجویان راهی مناطق جنگی دچار حادثه شده و ۸۸ نفر از مسافران آنها جان باخته اند
به دنبال بروز حادثه، علیرضا هادی‌پور، برادر مژگان هادی‌پور، معاون مدرسه “پاسداران عفت” بروجن که در سانحه اتوبوس راهیان نور جان باخته، در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که در صورت عدم شرکت دانش آموزان در این سفر، نمره درس “آمادگی دفاعی” آنها داده نمی شده و “برای شرکت در کنکور با مشکل مواجه می شدند”.
به گفته آقای هادی‌پور، مسافران ساعت ۷ صبح روز حادثه به سپاه منطقه رفته اند و راننده همانجا اعلام کرده که ماشین نقص فنی دارد، اما سعی می‌کند آهسته رانندگی کند تا مشکلی پیش نیاید.
در همین زمینه، سایت خبرآنلاین نیز به نقل از “یکی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش” نوشت که شرکت در کاروان های راهیان نور “بخشی از درس آمادگی دفاعی دانش‌آموزان است و ۱۰ نمره از درس هم به این سفر مربوط می‌شود”.
در واکنش به این اظهارات، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران اظهار داشت که اردوهای راهیان نور اجباری نیست و “هیچ نمره ای برای اعزام به این سفر وجود ندارد”.
محمدرضا نقدی هم در اظهارات اخیر خود، در پاسخ به انتقادات مطرح در زمینه نقص فنی اتوبوس واژگون شده گفته که این اتوبوس دارای تاییدیه فنی بوده و “مدیریت کاروان به معاینه فنی پلیس و تأییدیه‌ای که قبل از حرکت به رانندگان داده است اطمینان می‌کند”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar