torsdag 18 oktober 2012

رضا خندان: نسرین ستوده دست به «اعتصاب غذای نامحدود» زده است


 رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیلی که از ۲۶ ماه پیش در زندان اوین به سر می‌برد، می‌گوید که همسرش از روز چهارشنبه (۲۶ مهر-۱۷ اکتبر)، در اعتراض به محرومیت از ملاقات حضوری با فرزندانش از سه ماه پیش، تغییر روز ملاقات و قطع تلفن‌های بند، دست به «اعتصاب غذای نامحدود» زده است.
آقای خندان در گفتگو با رادیوفردا تصریح کرده که همسرش «از قبل هم اعلام کرده بود که تا روز چهارشنبه اگر مشکلاتی که در رابطه با ملاقات‌ها و بچه‌ها درست شده برطرف نشود و با تغییر روز ملاقات یا امکان ایجاد ملاقات حضوری و امکان برقراری تماس تلفنی موافقت نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد».
او اضافه می‌کند: «من هفته گذشته خیلی تلاش کردم که از این کار منصرفش کنم ولی قبول نکرد و زیر بار نرفت. فقط توانستم شروع اعتصابش را تا این هفته عقب بیاندازم که در این فاصله به دادستانی نامه بدهیم و از مسوولین دادستانی بخواهیم که شرایط ما را مثل بقیه زندانیان سیاسی کنند که لااقل شبیه آنان بتوانیم در روز خودمان ملاقات داشته باشیم. یا اینکه به ما ملاقات حضوری بدهند. اما متاسفانه در این مورد هیچ اقدامی نشده است. نه ملاقات حضوری داده‌اند و نه با تغییر روز ملاقات‌مان موافقت کرده‌اند.
رضا خندان تشکیل پرونده برای خودش و مهرآوه دختر ۱۳ ساله‌شان، را نیز در تصمیم نسرین ستوده موثر می‌داند: «از سوی دیگر پرونده من و دخترم را به دادگاه انقلاب فرستاده‌اند و از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب چند مدت پیش تماس گرفتند و این هم به گوش همسرم رسید و از این موضوع هم به شدت ناراحت بود. از همین امروز که ما به ملاقات رفتیم از صبح اعتصاب غذایش را شروع کرده بود و به دفتر زندان هم این مساله را به طور رسمی اعلام کرده بود.»
او مشکل نسرین ستوده برای ملاقات با فرزندانش را چنین توضیح می‌دهد: «مشکل دیگری که اضافه شده این است که روزهای ملاقات بند خانم‌ها روزهای یکشنبه است و نه روز چهارشنبه. اما به خاطر اینکه ما را بیش از حد تحت فشار و انزوا قرار بدهند و کنترل‌های بیشتری روی ملاقات‌ها انجام شود، به طور غیر قانونی و خلاف مقررات زندان که هر بندی روز خاصی برای ملاقات دارد، روز ملاقات ما را تغییر داده‌اند. دختر من به هیچ وجه نمی‌تواند روزهای چهارشنبه به ملاقات مادرش بیاید. در نتیجه از چند هفته پیش تا به حال نتوانسته است شرکت کند و مادرش را ببیند.»
رضا خندان ادامه می‌دهد: «همسر من حاضر است هر فشاری را تحمل کند ولی روی خانواده این فشار‌ها برداشته شود و این موضوع خیلی ایشان را ناراحت می‌کند و آن‌ها به خوبی می‌دانند که فشار بر روی خانواده به خصوص بر یک نوجوان حدود ۱۲ ساله و ایجاد این همه حاشیه می‌تواند مادر را تحت فشار مضاعف قرار دهد.»
وی در خصوص وضعیت جسمی نسرین ستوده هم‌زمان شروع اعتصاب غذا نیز ابراز نگرانی می‌کند: «قبل از شروع اعتصابشان گفته بودم که وضعیت خیلی خوبی ندارد. به شدت لاغر و ضعیف شده به شکلی که در حالت عادی هم من خیلی نگران وضعیت‌شان بودم. به مسوول سالن ملاقات گفتم که ایشان شرایط خیلی خطرناک و شکننده‌ای دارد ولی شما می‌دانید که کسی که دست به اعتصاب غذا می‌زند به مرحله‌ای می‌رسد که واقعا از جان خودش می‌گذرد، فکر می‌کند که هیچ کاری از دستش برنمی‌آید و دیگر به این فکر نمی‌کند که به خواسته‌هایش عمل خواهند کرد یا خیر؟ بلکه به جایی می‌رسد که دیگر می‌خواهد فریاد بکشد. این گفته‌های من عین گفته‌هایی است که همسرم داشت می‌گفت.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar