tisdag 16 oktober 2012

دارایی‌ وزیر نیروی جمهوری اسلامی در اروپا مسدود شد


 بر اساس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، مجید نامجو، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به فهرست سیاه این اتحادیه اضافه شد؛ همزمان ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، چین و ایران به اعمال این تحریم‌های جدید واکنش نشان داده‌اند.
امروز خبرنامه رسمی اتحادیه اروپا، نام مجید نامجو، وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از افراد جدید تحریم شده از سوی این اتحادیه اعلام کرد.
بر این اساس، دارایی‌های آقای نامجو در اروپا مسدود شده و وی حق گرفتن ویزای کشورهای عضو این اتحادیه را ندارد.
علت قرار گرفتن مجید نامجو در فهرست سیاه اتحادیه اروپا «عضویت در شورای عالی امنیت ملی که سیاست هسته‌ای ایران را پیش می‌برد» عنوان شده است.
34 شرکت و سازمان دیگر به فهرست سیاه اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند که از آن میان می‌توان به وزارت نیرو و وزارت نفت که شامل شرکت ملی نفت ایران و دیگر شرکت‌های وابسته است، اشاره کرد.
ولت‌های عضو اتحادیه اروپا امروز رسما مجموعه تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را که فعالیت‌های بانکی و مخابراتی و بخش انرژی ایران را نشانه می‌گیرد، ابلاغ کردند.
اقدام امروز دولت‌های اروپایی در پی اقدام دیروز دوشنبه، وزرای امورخارجه ٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا است که در جریان نشستی در لوکزامبورگ، تحریم‌های تازه‌ای را علیه بخش مالی و تجاری ایران به تصویب رساندند.
پیشتر نیز در روز جمعه، 12 فوریه، نمایندگان اتحادیه اروپا، درباره تشدید تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران، در زمینه‌های تبادلات مالی با بانک‌های ایرانی ، ممنوعیت واردات گاز و تجارت، توافق کرده بودند.
واکنش آمریکا
در پی اعمال تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران، یک مقام آمریکایی از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال و گفت که این امر منجر به شدیدتر شدن انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، دیروز دوشنبه، گفت که این اقدام اتحادیه اروپا، تلاش‌های بین‌المللی برای فشار بر دولت ایران و انزوای آن به دلیل برنامه‌های هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند.
واکنش اسرائیل
همچنین معاون نخست وزير اسراييل از تصويب تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران استقبال کرد.
سيلوان شالوم دیروز دوشنبه در حاشيه نشست حزب ليکود در اورشليم گفت که این تحريم‌ها بسيار مهم هستند و برای اينکه ايران برنامه‌های هسته‌ای‌اش را رها کند، نياز به مجازات‌های بيشتری دارد.
واکنش چین
اما دولت چین، از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا انتقاد کرده است.
هونگ لی، سخنگوی وزارت امورخارجه چین، امروز سه شنبه، گفت که این کشور مخالف اعمال تحریم‌های «یکطرفه» از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران است.
وی اضافه کرد که به اعتقاد این کشور این گونه تحریم‌ها مشکل پرونده هسته‌ای ایران را حل نخواهد کرد و فقط می تواند منجر به پیچیده‌تر شدن آن شود.
چین که یکی از خریداران نفت خام ایران به شمار می آید، به همراه روسیه از مخالفان تحریم بیشتر ایران هستند.
واکنش ایران
اما جمهوری اسلامی ایران نیز به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه این کشور واکنش نشان داده است.
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امورخارجه ایران صبح امروز سه‌شنبه، در نشست هفتگی خود، این تحریم‌های جدید را «غیرمنطقی، غیراصولی و غیرانسانی» خواند.
وی با اشاره به دولت‌های اروپایی گفت: «آنها روحیه ملت ایران را نمی‌شناسند، این اقدامات اشتباه است و هیچ دستاوردی برای آنها ندارد.»
مهمان‌پرست اضافه کرد: «ما توصیه می‌کنیم که به جای رویکرد اشتباه و اصرار بر لج‌بازی و رفتن به سمت فشارهایی که فقط ملت ایران را منجسم‌تر می‌کند، با یک رویکرد منطقی می‌توانند به گفت‌وگو برگردند.»
وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را بر مذاکرات سازنده اعلام کرده است و آخرین را در مسکو پیشنهادات خود را به صورت شفاف به کشورهای 1+5 ارائه کردیم که به اعتراف خود نمایندگان این کشورها، این پیشنهادات از جامعیت و سازنده بودن برخوردار بود.»
این اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی است، که مذاکرات چندین دوره قدرت‌های جهانی با ایران که در کشورهای مختلف برگزار شده، تا کنون شکست خورده است.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چندی پیش گفته بود که تحریم‌های غرب علیه ایران، ربطی به پرونده هسته‌ای این کشور ندارد و قبل از آن هم وجود داشته است.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که هدفش از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar