söndag 14 oktober 2012

پشت پرده هشدار بانك مركزى و خبرگزارى ايسنا: ورود تدریجى میلیاردها دلار تقلبى به بازار


 همزمان با هشدار بانک مرکزى و ستاد مبارزه با قاچاق ارز، خبرگزارى ایسنا روز گذشته نسبت به ورود ارز تقلبى به بازار هشدار داد؛ همزمان یک سازمان سیاسى از ورود میلیاردها دلار تقلبى به بازار خبر داده است. بنا بر اطلاعیه سازمان “موج سبز”، این تقلب، صورت گرفته تا با کاهش نرخ دلار، بر ارزش ریال افزوده شود.
خبرنگار راه دیگر نیز در گفتگو با یک مسئول نزدیک به بانک مرکزى، خبر داد که ماجراى ارز تقلبى از مرز هشدار فراتر رفته است. این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود نسبت به “پیامدهاى فاجعه بار” این روند هشدار داده و گفته است “ممکن است این حرکات مخوف در کوتاه مدت به تثبیت شرایط کمک کند اما بزودى نتایج فاجعه بار آن آشکار مى شود”. وى به این پرسش که “اگر بانک مرکزى که بخشى از دولت است از این موضوع نگران است پس چه کسى در پشت پرده این ماجرا قرار دارد؟” پاسخ نداد. بانک مرکزی نیز در روزهاى گذشته شایعه دلار و سکه‌های تقلبی در بازار را تایید کرد اما درباره جزئیات آن چیزى نگفت.
سازمان موج سبز با انتشار اطلاعیه اى ضمن هشدار به پیامدهاى این “حرکت هولناک” نوشت که اولین بار نیست که جمهوری اسلامی دست به چاپ تقلبی دلار آمریکائی زده است و سابقه اینگونه اقدامات، به دهه ۸۰ میلادی باز میگردد؛ این اقدام جمهوری اسلامى در آن زمان موجب شد تا دولت آمریکا، اسکناس های «صد دلاری» خود را از گردش عمومی خارج کند و اسکناس های تازه ای را با تدابیر ایمنی بیشتر به بازار ارائه دهد
خبرگزارى دانشجویان ایران اما دیروز نوشت که “وجود ارزهای تقلبی در بازار و غیرقابل تشخیص بودن آن برای اغلب مردم و حتی صراف‌ها موجب نگرانی شده است و همین امر موجب شد مسوولان مربوطه نیز دست به کار شده و هر یک هشدارهایی را در راستای عدم خرید ارز از دستفروشان به مردم بدهند”.
ایسنا همچنین به نقل از “معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق ارز” خبر داد که “در جلسات کارگروه ویژه ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز، روند معاملات غیرقانونی ارز به خصوص در شهرهای مرزی و نحوه مقابله با آن بررسی و تصمیمات لازم جهت مرحله اول اقدام اتخاذ شد”.
ایسنا اگرچه تلاش کرد میزان این خطر را اندک جلوه دهد اما تاکید کرد که “تبهکاران فرصت طلب دست به کار شده اند”.
از سوى دیگر، رییس اتحادیه کشوری طلا وجواهر به مردم توصیه کرد که ارز را از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی خریداری کنند و از افراد متفرقه و دستفروشان خرید نکنند. مهدی ابویی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق ارز خبر دلارهای تقلبی در بازار را تایید کرد و با تأکید بر غیرقانونی بودن خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز،برابر قانون مبارزه با پولشویی گفت که “اقدامات ستاد در بخش پیشگیری و مقابله با خرید و فروش غیرقانونی ارز با همکاری دستگاه‌های عضو آغاز شده است”.
ایسنا در پایان گزارش روز گذشته خود به مردم هشدار داد که “به منظور ارتقاء سطح ایمنی در مبادلات روزمره و جلوگیری از ضرر و زیانهای احتمالی برای خرید ارز و سکه‌های خود و جلوگیری از ضرر و زیانهای احتمالی به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مراجعه کنند و برای حفاظت از سکه‌های خود، از صندوق امانات بانک‌ها و همچنین برای حفاظت از ارز از روش سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها استفاده کنند.” این در حالى است که خبرنگار ما بامداد امروز به نقل از یک صراف در تهران خبر داد که کیفیت جعل دلارهاى جدید به اندازه اى است که دستگاه هاى ویژه را هم ممکن است به اشتباه بیندازد؛ “راه دیگر” امیدوار است که بتواند خبرهاى تکمیلى در این باره را طىّ روزهاى آینده منتشر کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar