torsdag 18 oktober 2012

سه شرکت اروپایی برای ایران اسکناس چاپ نمی کنند


نشریۀ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت که تحریم های غرب نه فقط موجب کاهش ارزش ریال و افزایش مهارگسیختۀ تورم در ایران شده، بلکه این کشور در نتیجۀ همین تحریم ها قادر به چاپ اسکناس نیست. زیرا، دست کم سه شرکت اروپایی تهیه کنندۀ اسکناس برای ایران به تقاضای این کشور برای همکاری پاسخ منفی داده اند.
نیویورک تایمز می افزاید افزایش تورم در ایران بانک مرکزی این کشور را مجبور به چاپ اسکناس بیشتر کرده که خود این می تواند موجب تورم بیشتر در ایران شود. با این حال، نیویورک تایمز می افزاید که ناتوانی بانک مرکزی ایران در تولید اسکناس خود محرک بحران اقتصادی شدیدتر است، هر چند برخی معتقدند که این ناتوانی ممکن است به کاهش نقدینگی که از عوامل تورم در ایران است کمک کند.
نیویورک تایمز در ادامه با مقایسۀ تورم امروز ایران با وضعیت یوگسلاوی سابق در اوایل دهۀ ۱۹۹۰ و زیمبابوه در سال ۲۰۰۸، بعید ندانسته که ایران نیز برای متوقف کردن فشارهای شدید تورمی ریال را به یک واحد پول خارجی مرتبط کند، چنانکه یوگسلاوی سابق و زیبمابوه واحدهای پولی خود را به ترتیب به مارک آلمان و دلار آمریکا مرتبط ساخته بودند.
برخی منابع دیپلماتیک در اروپا بعید ندانسته اند که تا بهار آینده اقتصاد ایران در نتیجۀ تحریم ها و سوءمدیریت داخلی فروبپاشد. همین منابع می گویند که ذخایر ارزی ایران در شش الی یک سال آینده به انتها خواهند رسید و این کشور قادر به وارد کردن کالاهای مورد نیاز کشور نخواهد بود.
دیروز آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که این کشور بر سر برنامۀ اتمی اش در برابر غرب تسلیم نخواهد شد. آیت الله خامنه ای اظهار داشت که ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و اظهارات قدرت های غربی در توجیه فشارهایشان برای واداشتن ایران به گفتگوهای جدی بر سر برنامۀ اتمی اش صرفاً جنبۀ تبلیغاتی دارد.
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران نیز در سخنانی جداگانه تحریم های غرب علیه ایران را غیرمنطقی و غیرانسانی توصیف کرد و مدعی شد که هدف غرب از فشارها نه برنامۀ اتمی ایران، بلکه استقلال این کشور است و در صورت حل شدن بحران اتمی، قدرت های غربی موضوعی دیگر را برای ادامۀ فشارها پیش خواهند کشید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar