måndag 15 oktober 2012

ضد و نقیض های آقای وزیر! از واردات خودروهای لوکس چه خبر؟


 وزیر صنعت، معدن و تجارت که این روزها زمزمه های استیضاح او از صحن علنی مجلس به گوش می رسد ، در آخرین اظهارات خود واردات خودروهای لوکس با ارز دولت را تایید کرده است تا…
شفاف: وزیر صنعت، معدن و تجارت که این روزها زمزمه های استیضاح او از صحن علنی مجلس به گوش می رسد ، در آخرین اظهارات خود واردات خودروهای لوکس با ارز دولت را تایید کرده است تا سرانجام نوار تکذیب های دولتی ها در خصوص واردات بالغ بر يك ميليارد دلار خودرو لوكس خارجي با دلار دولتي به كشور كه شامل خودروهاي بسيار لوكسي مانند پورشه و بنز نیز هست، تایید شود.
همین چند روز پیش بود که وقتی ماجرای واردات خودروهای لوکس به کشور با ارز دولتی انت هم در آشفته بازار اقتصادی امروز که تولید کنندگان داخلی را در وضعیت نا مطلوبی قرار داده است رسانه ای شد و مورد توجه خاص بهارستان نشین ها قرار گرفت، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز دولتي و مبادله‌اي به واردات خودروهاي لوكس را تكذيب كرد.
مسعود موحدي در پاسخ به سوالی مبني بر اين كه طبق آمار منتشر شده طي پنج ماهه امسال ۷۸ درصد واردات خودرو با ارز مرجع انجام شده است، گفت: به واردات خودروهاي لوكس ارز دولتي يا ارز مبادله‌اي تعلق نگرفته و اين آمار غلط است.
حالا اما آقای وزیر بر انجام این واردات مهر تایید زده است. مهدی غضنفری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا در سال جاری به واردات خودروهای لوکس ارز مرجع داده شده است؟ ضمن تایید این موضوع توضیح داد: در سه چهار ماه نخست سال به تعدادی از کالاها از جمله خودرو برای واردات ارز دولتی تعلق گرفت و اطلاعات واردکنندگان هم در پورتال ارزی موجود است.
وی افزود: البته بعد از سهمیه بندی مربوط به پرداخت ارز متقاضیان، اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس متوقف شد و ما با واردکنندگانی که کالا را با ازر 1226 تومانی وارد کرده وآن را بر پایه ارز 3000 تومانی در بازار می فروشند برخورد می‌کنیم. تا به این ترتیب آقای وزیر سخنان معاون خود را در عرض چند روز تکذیب کند!
البته این تنها اظهار نظر عجیب مهدی غضنفری نیست.دو روز پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت به جرگه منتقدان واردات گسترده و غيرضروري پيوست که مسئول مستقیم آن خود وزارت صنعت است پیوست و به واردات 12 ميليارد دلاری كالاهاي غيرضروري انتقاد کرد!
نکته جالب توجه اینجات که وزارت صنعت ، معدن و تجارت خود نهاد اصلی واردات و صادرات کشور است و شخص وزیر به عنوان بالاترین مدیر این وزاتخانه مسئول کنترل و نظارت مستقیم امور وارداتی است! و حال به جای پاسخگویی در خصوص واردات کالاهای غیر ضروری ، خود از این وضعیت پیش آمده انتقاد می کند!
علاوه براین ، در حالیکه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر در پیش بودن فاز دوم افزایش قیمت خودروهای داخلی منتشر شده بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت هرگونه افزایش مجدد قیمت خودروها در شرایط فعلی را تکذیب کرده است. مهدی غضنفری اطمینان داده که قیمت خودروهای داخلی بیش از این گران نخواهد شد.
این اطمینان خاطر آقای وزیر در حالی است که بر اساس اخبار رسیده، حدود 10 روز پیش کمیته قیمت‌گذاری خودرو با افزایش قیمت حداکثر 20 درصدی خودروهای پرتیراژ داخلی موافقت کرد. اما عملا خودروهای داخلی افزایش قیمتی بیش از 20 درصد را تجربه کرد که بر خلاف قول مسئولان بود.
به عنوان مثال، خودروی رانا افزایش قیمت 44 درصدی داشت. خودروی 15 میلیونی رانا 21 میلیون 500 قیمت گذاری شد تا صدای گلایه های خریداران را بلند کند.
به این ترتیب تجربه نشان داده که چندان نمی توان به گفته های وزارت صنعتی ها اعتماد کرد و باید منتظر ماند و دید آیا آقای وزیر سخنان خود را هم تکذیب می کند یا خیر؟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar