fredag 12 oktober 2012

یافته های عجیب از دستگیری دلالان ارز: فقط خواجه حافظ شیرازی از فروش دلار منتفع نبوده!


 طبق اخبار غیررسمی برخی دلالان نیز با م.ر، مقام ارشد دولتی که پرونده سنگین قضایی دارد، مرتبط بوده اند. اما آن مقام اظهار کرده این دلالان از طریق یک دستگاه امنیتی به وی معرفی شده اند. در میان دستگیرشدگان، تعدادی از دلالان و صرافان طرف معامله بانک مرکزی وجود دارند که البته بهمنی اظهار کرده به این دلالان در سال 1390 ارز داده می شده
در حالی که با وجود دستگیری های گسترده دلالان ارز در بازار ، التهاب در دلار فروکش نکرده و کماکان دلار بالای 3 هزار تومان در حال نوسان است، یافته های خبرنگار «بازتاب» از شائبه منتفع شدن بسیاری از دستگاه ها و مسئولان از دلالی ارز حکایت دارد. به طوری که همزمان با روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی، می توان گفت، فقط او از فروش دلار منتفع نبوده است!
بنا بر این گزارش، محمود احمدی نژاد سال گذشته و هنگام بروز نوسان در بازار ارز و طلا، انگشت اتهام را به سوی شهرداری تهران نشانه گرفت و مرد معامله گر شهرداری، علی حسینی مدیر عامل شرکت جهان را نشانه رفت و از ورود سرمایه شهرداری به عنوان عامل نوسان قیمت و التهاب بازار نام برد، اما در التهابات بازار امسال، ظاهرا تنها شهرداری تهران نیست که در صف متهمان نشسته است.
گفته می شود در میان دستگیرشدگان بازار آزاد ارز ، تعدادی از دلالان و صرافان طرف معامله بانک مرکزی وجود دارند که البته محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی اظهار کرده است به این دلالان در سال 1390 ارز داده می شده و در سال جاری، بانک مرکزی مستقیما ارزی به آنها نداده است.
از سوی دیگر اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که برخی دلالان نیز با م.ر، مقام ارشد دولتی که پرونده سنگین قضایی دارد، مرتبط بوده اند. اما آن مقام اظهار کرده است این دلالان از طریق یک دستگاه امنیتی به وی معرفی شده اند.
همزمان اظهارات احمدی نژاد که غیرمستقیم یک نهاد خاص را متهم به دخالت می کند، بازار درگیران در دلالی ارز را گسترش می دهد.
به این فهرست نام بانک های خصوصی و دولتی را که به انتفاع از دلالی ارز متهم شده اند را اضافه کنید تا مشخص شود تقریبا جز خواجه حافظ شیرازی، سایر مسئولان و شخصیتهای مطرح، به نوعی در دلالی ارز متهم شده اند.
اکنون پرسش اینجاست که اگر مشکل بازار ارز به زعم محمود احمدی نژاد و حسین شریعتمداری اقتصادی نیست و ریشه در این دلالی ها دارد، چرا با وجود دستگیری های گسترده، این مساله حل نشده و کماکان ارز در حال نوسان بین 3 تا 4 هزار تومان است؟ البته نیک می دانیم این که قیمت دلار 2800 تومان گفته شود، اما به این قیمت خرید و فروش نشود، تعیین کننده قیمت نیست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar