tisdag 21 februari 2012

مدرک دکترای فرهـاد دانشجـو فاقد اعتبار است

 درباره مدرک دکترای فرهاد دانشجو نامزد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پست ریاست دانشگاه آزاد اسلامی سه اشکال مطرح است: اول؛ زمان گرفتن مدرک در رزومه فارسی و انگیسی وی متفاوت و هر دو خلاف واقع است. دوم؛ دانشگاهی که مدعی گرفتن مدرک دکتری از آن است، خلاف واقع است. سوم؛ صادر کننده مدرک دکتری وی مطابق موازین اعلام شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران فاقد اعتبار است.
فرهاد دانشجو نامزد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پست ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ رئیس دانشگاه تربیت مدرس بوده است. اما؛ مراجعه به شرح حال علمی او به زبانهای فارسی و انگیسی و دانشگاههایی که او مدعی است از آنها مدرک خود را گرفته است، ابهاماتی به همراه دارد.
در این گزارش مستند ادعای فرهاد دانشجو درباره مدرک دکترای وی مورد تحقیق قرار گرفته است.
درباره مدرک دکترای فرهاد دانشجو سه اشکال مطرح است:
اول. زمان گرفتن مدرک در رزومه فارسی و انگیسی وی متفاوت و هر دو خلاف واقع است
دوم. دانشگاهی که مدعی گرفتن مدرک دکتری از آن است، خلاف واقع است.
سوم. صادر کننده مدرک دکتری وی مطابق موازین اعلام شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران فاقد اعتبار است.
درادامه جزئیات این سه تخلف با ذکر مستندات آن تحلیل و ارزیابی می شود.
***
اول) تفاوت مشخصات مدرک دکتری فرهاد دانشجو در رزومه های فارسی و انگیسی
آخرین مدرک تحصیلی پروفسور فرهاد دانشجو در تارنمای دانشگاه تربیت مدرس از زبان خودش:
PhD: Simulation of Earthquakes, Westminster University, U.K, 1991
Their Application to Cable stayed Bridges
البته منظور ایشان باید چنین باشد (به ترتیب عنوان رساله دکترا، دانشگاه، کشور، تاریخ اخذ مدرک):
PhD: Simulation of Earthquakes and Their Application to Cable stayed Bridges, Westminster University, U.K, 1991
در مراجعه به دانشگاه وست مینستر لندن مشخص می شود که این دانشگاه اصولا فاقد رشته مهندسی عمران است، و تنها رشته مهندسی آن الکترونیک و علوم کامپیوتر است، ثانیاً این «دانشگاه» در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده است. بنابراین درج دانشگاه «وست مینستر» به عنوان دانشگاهی که وی از آن مدرک دکترا گرفته است نادرست است.
اطلاعاتی در مورد تاریخچه دانشگاه وست مینستر را می توان در اینجا (یک و دو) به دست آورد.
اما در نسخه فارسی شرح حال علمی پروفسور فرهاد دانشجو اطلاعات متفاوتی به چشم می خورد که عینا نقل می شود:
دكترا : Civil Engineering Department, سازه و زلزله Structural and Earthquake Engineering, Central London Polytechnic-Westminister University, U.K, ١٣٦٩ ، Jan 1990
شرح حال علمی فارسی ایشان با رزومه انگیسی حداقل در سه موضع تفاوت دارد:
1) در نسخه فارسی علاوه بر نام دانشگاه وست مینستر عنوان «پلی تکنیک مرکزی لندن» Polytechnic of Central London (PCL) هم بچشم می خورد.
2) در نسخه فارسی تاریخ فارغ التحصیلی سال ۱۳۶۹ مصادف با ژانویه ۱۹۹۰ درج شده است. در نسخه انگیسی این تاریخ ۱۹۹۱ است. البته ژانویه ۱۹۹۰ همزمان با دی و بهمن ۱۳۶۸ است نه سال ۱۳۶۹ .
3) در نسخه فارسی بر خلاف نسخه انگیسی عنوان رساله دکترا درج نشده است.
دوم ) صادر کننده مدرک، شورای مدارک تحصیلی ملی انگلستان نه دانشگاه وست مینستر
در جستجو از پلی تکنیک مرکزی لندن معلوم می شود که این پلی تکنیک در سال 1970 به تفصیلی که در ذیل آمده تاسیس شده است:
موسسه سلطنتی پلی تکنیک لندن The Royal Polytechnic Institution که در سال 1934 تاسیس شده بود، در سال 1970 با ادغام کالج حقوق، زبان و بازرگانی هولبورن Holborn College of Law, Languages and Commerce تبدیل به« پلی تکنیک مرکزی لندن» می شود.
با این حال، این مرکز هنوز به عنوان یک دانشگاه در نظام آموزشی انگلستان به رسمیت شناخته نمیشد. این همان جایی است که مطابق شرح حال علمی آقای فرهاد دانشجو، ایشان تحصیلات دوره ی دکترای خود را در آنجا پیش برده است. امامشکل این است که این قبیل مراکز در نظام آموزشی انگستان، در واقع مراکز تربیت فنی و حرفه ای اند و صلاحیت اعطای مدارک تحصیلات عالیه، نظیر دکترا را به دانش آموختگان خود ندارند.
درسال ۱۹۹۰، یعنی یک سال پس از تاریخی که آقای فرهاد دانشجو مدعی اخذ مدرک دکترا از این مرکز آموزش فنی وحرفه ای شده است، کالج آموزش عالی هَرو Harrow College of Higher Education هم در آن ادغام می شود. به دنبال این ادغام، باز هم این مؤسسه به عنوان یک دانشگاه به رسمیت شناخته نمیشود، و مسوولیت اعطای مدارک تحصیلی این پلی تکنیک که تا آن زمان بر عهده دانشگاه لندن قرار داشت، به شورای مدارک تحصیلی ملی انگلستان the UK council for national academic awards(CNAA) واگذار می شود . این شورا مسوولیت اعطای مدارک همه آموزشگاههای عالی و پلی تکنیک ها (که مانند محل تحصیل آقای فرهاد دانشجو دانشگاه محسوب نمیشدند) و دیگر موسسات آموزش عالی مشابه که فاقد درجه دانشگاهی و اعطای مدرک بودند را بر عهده داشت، چرا که این مراکز و مؤسسات هیچیک صلاحیت اعطای مدارک علمی را نداشتند و ندارند.
در سال 1992، پلی تکنیک مرکزی لندن (پی سی ال) با استفاده از قانونی که دولت مارگارت تاچر به منظور افزایش شمار دانشگاهها در انگلستان به تصویب رساند و بر طبق آن به پلی تکنیک هایی که شرایط خاصی را احراز می کردند، اجازه ارتقاء به طراز دانشگاه اعطا می شد، به موقعیت دانشگاهی ارتقا یافت و بنام دانشگاه وست مینستر نامیده شد.
شورای مدارک تحصیلی ملی انگلستان که در سال ۱۹۶۵ تاسیس شده بود در سال ۱۹۹۲ منحل شد و وظایف آن در اعطای مدارک دانشگاهی آن دسته از موسسات آموزش عالی که در مرتبه مادون دانشگاه قرار داشتند به دانشگاه آزاد انگلستان Open University (OU) واگذار شد.
لازم به توضیح است که در انگلستان مسوولیت اعطای مدارک معتبر دانشگاهی مؤسسات اموزش عالی بر عهده سنا Senate یا دبیرخانه مرکزی خود هر دانشگاه است. به این ترتیب از سال ۱۹۹۲ که پلی تکنیک مرکزی لندن به دانشگاه وست مینستر تبدیل شد، مسوولیت اعطای مدارک تحصیلی به دانشجویان خود را رأسا عهده دار گردید.
بنابراین تا اینجا مشخص شد که پروفسور فرهاد دانشجو به ادعای خودش در سال ۱۹۹۱ یا ژانویه ۱۹۹۰ از پلی تکنیک لندن که در ان زمان یقینا دانشگاه نبوده است و یک موسسه آموزشی غیر دانشگاهی و از نظر مرتبه علمی در درجه ای پائین تر از دانشگاه قرار داشته فارغ التحصیل شده است. بنا بر قوانین جاری انگلستان پلی تکنیک مرکزی لندن نمی توانسته مدرک دکترا به ایشان بدهد و چنین مدرکی توسط شورای مدارک تحصیلی ملی انگلستان (سی ان ای ای) صادر شده است نه پلی تکنیک مرکزی لندن و نه دانشگاه وست مینستر.
سوم) مشخصات رساله دکتری فرهاد دانشجو
با ادامه جستجو، اطلاعات زیر از رساله دکترای پروفسور فرهاد دانشجو بدست می آید. اطلاعات رساله دکترا در اختیار کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای اروپا و آمریکا قرار دارد و محرمانه نیست:
SIMULATION OF EARTHQUAKES AND THEIR APPLICATION TO CABLE-STAYED BRIDGES (BRIDGES)
DANESHJOO, FARHAD. Council for National Academic Awards (United Kingdom), 1989. 1989. DX90841.
این رساله دکتری در ۳۲۸ صفحه در سال ۱۹۸۹ از سوی شورای مدارک تحصیلی ملی بریتانیای کبیر (سی ان آی آی) مورد پذیرش قرار گرفته و در همان سال توسط همان موسسه منتشر شده است. (مشخصات کامل رساله دکتری و خلاصه آن به زبان انگیسی در انتهای همین گزارش درج شده است.)
بنابراین پروفسور فرهاد دانشجو در رزومه خود درباره مدرک دکترایش دو مطلب نادرست را عنوان کرده است:
مطلب نادرست اول:
تاریخ دفاع او سال ۱۹۸۹ است نه سال ۱۹۹۰ و نه سال ۱۹۹۱. علت اینکه آقای دانشجو تاریخ دفاع خود را دیرتر درج کرده است با مطالعه تحولات پلی تکنیک مرکزی لندن، که در بالا توضیح داده شد، مشخص می شود. در زمان دفاع، پروفسور دانشجو از موسسه ای فارغ التحصیل شده بود که فاقد موقعیت دانشگاهی بود و مدرک دکترای آن از اعتبار مدرک دکترایی که به وسیله دانشگاههای رسمی انگلستان صادر می شد، برخوردار نبود.
مطلب نادرست دوم:
پروفسور دانشجو مدرک خود را از دانشگاه وست مینستر اخذ نکرده است. این دانشگاه سه سال بعد از اتمام تحصیلات پروفسور دانشجو تاسیس شده است. ایشان اگرچه در پلی تکنیک مرکزی لندن تحصیل کرده، اما چون این پلی تکنیک اعتبار دانشگاهی نداشته است مدرک ایشان توسط شورای مدارک تحصیلی ملی (سی ان ای ای) صادر شده است. این مدرک بر خلاف آنچه آقای دانشجو در رزومه خود نوشته است به وسیله پلی تکنیک مرکزی لندن صادر نشده است. دلیل این نکته روشن است. به توضیحی که آمد، اساساً پلی تکنیک ها و دیگر مراکزآموزش عالی که مادون دانشگاه محسوب می شدند اجازه صدور مدارک دانشگاهی را نداشتند و این مسوولیت را از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۲ شورای مدارک تحصیلی ملی انگلستان (سی ان آی آی) و پس از آن دانشگاه آزاد انگلستان (اُ یو) بر عهده داشته اند.
اما سوال اینجاست که چرا آقای دانشجو باید این اطلاعات و تاریخها را خلاف واقع اعلام کند؟
علت درج اطلاع خلاف واقع در رزومه آقای فرهاد دانشجو با مراجعه به جدول چگونگی ارزیابی مدارک دانشگاههای انگستان از سوی وزارت آموزش عالی ایران مشخص می شود. نام دانشگاه وست مینستر در ردیف سوم گروه (ب) دانشگاههای انگلستان به چشم می خورد. گروه (ب) گروه دانشگاههای غیرممتاز انگلستان است که وزارت علوم اعلام کرده است مدارکشان ارزشیابی می شوند، اما توصیه نمی شوند. مراجعه به فهرست دانشگاههای معتبر انگستان از نظر وزارت علوم ایران نشان می دهد اساساً مدارک پلی تکنیک های انگلستان را معتبر به شمار نمی آورد.
همچنین مطابق ماده ۱۱ نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی (وزارت علوم ایران)، مدارکی که توسط دانشگاه آزاد انگلستان(Open University) (یا همان شورای سابق مدارک تحصیلی ملی انگلستان) صادر شده باشد، تنها در مقطع لیسانس و فقط در رشته های غیرمهندسی به شرط داشتن دیپلم و ارائه گواهی شرکت در جلسات حضوری سالیانه به عنوان مدرک مکاتبه ای همچون دانشگاه پیام نور ارزیابی و مورد قبول قرار می گیرد.
به این ترتیب اگر پروفسور فرهاد دانشجو، نهاد صادر کننده مدرک دکتری خود و زمان اخذ آن را در شرح حال علمی خویش مطابق واقع می نوشت، بی اعتبار بودن مدرکش آشکار می شد.
او حداقل دو مطلب نادرست در رزومه خود درج کرده است تا به چرخه آموزش عالی ایران راه یابد. لذا، پذیرش وی به عنوان عضو هیات علمی، ارتقای وی از مربی به استادیاری و بالاتر، ریاست وی بر دانشگاه تربیت مدرس و ریاست بر دانشگاه آزاد از سوی دارنده چنین مدرک بی اعتباری آشکارا خلاف قانون است.
برادران دانشجو و ابهام در مدرک دکتری
پروفسور کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم همانند برادرش پروفسور فرهاد دانشجو فاقد مدرک معتبر است و سرگذشت تردید جدی در مدرک دکتری او را در زمان تصدی وزارت علوم در مجلس شورای اسلامی خواندنی است:
پروفسور فرهاد دانشجو در تاریخ هشتم شهریور ۱۳۸۸ یک روز پیش از شروع مراسم رای اعتماد برادرش در مجلس مدعی شد پروفسور کامران دانشجو در ایران دکتری گرفته است. پروفسور فرهاد دانشجو در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن اشاره به شبهات مطرح شده اخیر درباره مدرک دکتری پروفسور کامران دانشجو گفت: «همزمان با قضایای سلمان رشدی من هم در انگلستان دوره دکتری خود را میگذراندم و به همراه برادرم در انجمن اسلامی دانشجویان فعالیت میکردم. پس از قضایای سلمان رشدی و فتوای امام (ره) ما در راستای فرمایشات ایشان به اقدامات دولت انگلیس اعتراض کردیم که به همین خاطر از دانشگاه و کشور انگلستان اخراج شدیم. از آنجا که تاریخ دفاع از پایان نامه دکتری من مشخص شده و اخراج بنده به فاصله چند روز تا تاریخ مذکور صورت گرفت با هماهنگی دانشگاه و موافقت اعضای هیئت علمی تیم ویژه ای از دانشگاه به یونان آمده و من در کشور یونان از پایان نامه خود دفاع کردم. برادرم بلافاصله بعد از ورود به ایران با هماهنگی وزارت علوم و اساتید هیئت علمی طی جلسه ای ویژه از پایان نامه خود دفاع کردو موفق به اخذ مدرک دکتری شد».
هیچ دلیلی بر صحت ادعای پروفسور فرهاد دانشجو در دست نیست. پروفسور کامران دانشجو معاون مرحوم عوضعلی کردان در وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ است.آقای خسرو دانشجو دیگر برادر پروفسور کامران دانشجو و پروفسور فرهاد دانشجو عضو شورای شهر تهران است. آنچه گذشت تحقیق مختصری درباره مدرک دکتری پروفسور فرهاد دانشجو بود.
حکایت همچنان باقی است
اما در انتها و آنچه که جالب به نظر می رسد اینکه تحقیقات ابتدايی نیز نشان می دهد که مدارک کارشناسی ارشد و کارشناسی و نیز مقالات علمی پروفسور هم حال و روز بهتری از مدرک دکتری وی ندارند و حتی دانشگاه های مورد اشاره در روزمه تحصیلی پروفسوردانشجو فاقد رشته های تحصیلی ایشان هستند. تفاوت تاریخ اخذ مدرک در رزومه فارسی و انگیسی دیگر مقاطع تحصیلی نیز سرنخ خوبی برای جستجو است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar