torsdag 29 november 2012

نگاه اشپیگل به ترفند جدید جمهوری اسلامی برای کنترل شهروندان: همه اطلاعات هر کس روی یک کارت


جمهوری اسلامی یک کارت شناسایی بیومتریک را طراحی کرده که در آن واحد به عنوان کارت دسترسی به اینترنت نیز کاربرد دارد. این “کارت مغناطیسی” استراتژی و شیوه جدیدی است برای نظارت بر مخالفان در فضای اینترنت.
با این تصمیم تازه حکومت ایران یک گام دیگر در جهت کنترل و نظارت شهروندان خود برداشته است. پروژه صدور این کارت شناسایی جدید تحت عنوان “کارت ملی هوشمند” در حضور احمدی نژاد و محمد ابراهیم طریقت، از مجریان این طرح، در شهر قم مطرح گردید. این “کارت مغناطیسی”، به عنوان ترجمه فارسی برای این نوع کارت ها، تمامی اطلاعات شخصی، ویژگی های خاص فردی و اثر انگشت دیجیتالی شخص را ثبت می کند. مردم ایران در آینده به این طریق شناسایی خواهند شد.
در اوایل سال آینده، صدور “کارت هوشمند” برای شهروندان قم آغاز خواهد شد و تمامی کسانی که ۱۵ سال یا بیشتر سن دارند به مرور این کارت را دریافت خواهند کرد. شناسایی فرد ازطریق مشخصات شخصی، ويژگی‌های مختلف بيومتريکی و اثر انگشت که به یک پایگاه داده متصل است انجام خواهد شد.
يکی از نمونه‌های “کارت مغناطیسی” از این دست، کارت شناسايی اداره مهاجرت سنگاپور است که برای افرادی که به‌ طور منظم به اين کشور رفت‌ و آمد می‌کنند صادر می شود. اين کارت‌ ها نيز با اثر انگشت کار می‌ کنند، اما برای شناسایی فرد در زمان ورود یا خروج کاربردی ندارد. کارت شناسايی شخصی در آلمان نيز اين امکان را به افراد می‌ دهد که در صورت تمایل در اینترنت شناسایی شوند و امور اداری خود را به صورت آنلاین انجام دهند.
توانایی منحصر به فرد
به گفته محمدابراهیم طریقت، کاربردهای کارت ایرانی بسیار گسترده است. این کارت نه تنها در زمان ورود و خروج فرد مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه تبادلات اینترنتی از قبیل امور مربوط به بهداشت و توزیع کالاهای یارانه ای مانند سوخت نیز به همین شیوه الکترونیکی قابل انجام خواهد بود.
به‌ نوشته خبرگزاری ایرنا، اين کارت هوشمند “همچون يک کليد” امکان ورود شهروندان را به دنيای ديجيتالی فراهم می‌ کند و “امکان دزدیدن آن وجود ندارد”.
حکومت جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که درصدد راه اندازی “اينترنت حلال” است تا صرفاً اجازه دسترسی به سايت‌های مبتنی بر قوانين اسلامی ايران به شهروندان داده شود. روزنامه بريتانيايی گاردين در اواخر ماه سپتامبر گزارش داد که پژوهشگران دانشگاه پنسيلوانيا با نسخه ‌ای آزمایشی از “اينترنت حلال” روبرو شده‌ اند. درصورتی که حکومت تهران بتواند این نوع اینترنت را راه‌ اندازی کند، از شهروندان خود خواهد خواست برای هر بار ورود به اينترنت، کارت شناسايی جديد خود را ثبت کنند.
فیلتر رسمی
بدون وجود سایت هایی مانند فیس بوک و توئیتر، شاید جنبش سبز پس از اعتراضات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ هیچ گاه شکل نمی گرفت. حکومت جمهوری اسلامی درحال حاضر شبکه های اجتماعی فيس‌ بوک و توئيتر را فيلتر کرده، ولی کاربران همچنان می توانند با اتخاذ شیوه های مختلف به این شبکه ها دسترسی یابند. بی شک با صدور کارت های جدید و راه اندازی اینترنت حلال، کاربران به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.
از حدود يک سال پيش کافی ‌نت‌های ایران به دستور حکومت مجبورند نام، نشانی، شماره تلفن کاربران اينترنت و اطلاعات در مورد سايت‌های رجوع شده را به مدت شش ماه نگاه دارند. درحال حاضر نیز دور زدن این رویکردها کار سختی نیست، ولی با صدور کارت جدید هوشمند چنین اقداماتی غیرممکن خواهد شد. به علاوه، داده ها می توانند به طور الکترونیکی ثبت شوند و شناسایی کاربران بسیار ساده خواهد بود. همچنین به نوشته ایرنا، یکی از مزیت های کارت های هوشمند این است که “امکان دزدیدن هویت وجود ندارد”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar