torsdag 29 november 2012

حماس خواستار تغییر سیاست ایران در قبال سوریه شد


 ابو مرزوق که معاون خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس است، در سخنانی در قاهره، پايتخت مصر، ايران را به تغيير سياست در قبال بحران سوريه و دوری کردن از حکومت اسد فرا خواند.
موسی ابو مرزوق می گويد «ایران در جهان عرب در موقعیت مناسبی قرار ندارد.»
وی افزود «ايران با موضعش درباره سوريه خود را در افکار عمومی عرب منزوی می کند.»
سخنان ابو مرزوق را خبرگزاری فرانسه و رسانه های مصر سه شنبه هفتم آذر منتشر کرده اند.
ابو مرزوق همچنین گفت که ايران از حماس خواسته بود در حالی که حکومت اسد درگير بحران شد، به اين رژيم نزديک تر شود و به حمايت از آن اقدام کند اما به گفته ابو مرزوق، حماس از پذيرش اين درخواست ايران خودداری کرد.
معاون خالد مشعل بر اين نکته نيز تأکيد گذاشت که خودداری حماس از حمايت از رژيم سوريه، موجب دوری گرفتن حماس از جمهوری اسلامی ايران شد.
در همین حال، غضنفر رکن آبادی سفير ايران در لبنان، اخیرا وجود اختلاف بين ايران و حماس بر سر سوريه را تأييد کرد.
آقای رکن آبادی در سخنانی که خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، آن را دوشنبه نقل کرد، گفت «با وجود اختلافاتی که ميان ايران وحماس بر سر مسئله سوريه وجود دارد، اما با اين حال، ما با هم روابط ممتاز و راهبردی داريم.»
خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس در روزهای گذشته که حماس و اسرائيل درگير تنش نظامی جدی بودند، در سخنانی در قاهره تأييد کرد که حماس و ايران بر سر سوريه دستخوش اختلاف هستند اما گفت که حماس از ايران بخاطر کمک نظامی به فلسطينی ها قدردانی می کند.
محمود الزهار عضو دفتر سياسی حماس در غزه و نيز حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در روزهای گذشته تأکيد کردند که کمک های مالی و نظامی ايران به فلسطينی ها و از جمله دادن راکت های «فجر ۵» به تشکل های مسلح فلسطينی که در حملات دو هفته گذشته به سوی اسرائيل شليک شد، بخشی از «کمک های بی دريغ و بدون چشمداشت ايران به حماس بوده است.
حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا تاکيد کرد که ايران تنها بخاطر پايبندی به ايدئولوژی است که مقاومت فلسطينی را به سلاح مجهز می کند و ايران درخواستی از فلسطينی ها ندارد.
محمود الزهار نيز شامگاه شنبه در غزه گفت فلسطينی ها وامدار ايران نيستند و ايران در راه خدا کمک های مالی و نظامی را به فلسطينی ها کرده است.
سران حماس تأکيد کرده اند که از مخالفان اسد در سوريه حمايت می کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar