onsdag 21 november 2012

کرم دارن آقا، مازوکیسم اسلامی: قمه زدن در اسلام تایید شده است؟


 به نظر می‌رسد که این موضوع از نظر عقلانی منطقی نباشد که انسان به جسم خود آسیب برساند کمااینکه مراجع تقلید دینی افراد جامعه را از این اقدام بازداشته‌اند و آن را موجب آسیب به جسم و موهن شدن مذهب قلمداد کرده‌اند. بنابراین در این خصوص فتواهایی که در این زمینه از سوی مراجع تقلید داده شده است در ذیل آورده می‌شود.
شهر نوشت: این روزها در ایام ماه محرم‌الحرام علاوه بر عزاداری به صورت متعارف و در غم فاجعه وقایع کربلا غرق شدن موج می‌زند البته در این میان در دوران گذشته افراد از شدت اندوه و فغان به مناسبت این ایام و در خصوص اتفاقات جانگداز کربلا، یکی از مراسمی که انجام می‌دادند، سرهای خود را با آلت تیزی می‌بریدند تا از آن خون جاری شود، در واقع آنها می‌خواستند از این طریق شاید بتوانند با امام حسین (ع) و شهدای کربلا حس همدردی داشته باشند.
اما به نظر می‌رسد که این موضوع از نظر عقلانی منطقی نباشد که انسان به جسم خود آسیب برساند کمااینکه مراجع تقلید دینی افراد جامعه را از این اقدام بازداشته‌اند و آن را موجب آسیب به جسم و موهن شدن مذهب قلمداد کرده‌اند. بنابراین در این خصوص فتواهایی که در این زمینه از سوی مراجع تقلید داده شده است در ذیل آورده می‌شود.
امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبرى و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی: با توجه به اینکه قمه‏زدن در زمان حاضر، به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم، باعث وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود، باید از آن خوددارى گردد.
آیه الله مکارم شیرازی: عزادارى خامس آل عبا از مهم‏ترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیع مى‏باشد؛ ولى بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایى که موجب وهن مذهب مى‏گردد و یا آسیبى به بدن آنها وارد مى‏کند، خوددارى کنند.
آیت الله نورى همدانی: قمه‏زنى اشکال دارد.
آیت الله تبریزى: عزادارى خامس آل عبا از مهم‏ترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیع مى‏باشد؛ ولى بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایى که موجب وهن مذهب و سوءاستفاده دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام مى‏شود، اجتناب کنند.
مقام معظم رهبرى: قمه‏ زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه علیه السلام و زمان‏هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم علیه السلام در مورد آن نرسیده است. در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود. بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت انعقاد نیست.
با وجود این فتواها و یا اینکه این روزها نیروی انتظامی کشور در مراسم‌های مذهبی مراقبت می‌کنند تا کسی مرتکب این عمل نشود و در صورت مشاهده با او برخورد خواهند کرد اما افرادی وجود دارند که بر اعتقاد خود در این زمینه پافشاری می‌کنند و به وطر مخفیانه اقدام به قمه‌زنی می‌کنند!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar