torsdag 8 november 2012

مقامات قضایی و امنیتی کشور پاسخگو باشند ادامه رفتار غیر مسئولانه حاکمیت درباره سرنوشت یک زندانی/ تصویر شکایتنامه ستار بهشتی از شکنجه در زندان


چکیده :در حالی که نهادهای ذی ربط از جمله پلیس، دادستانی و پزشکی قانونی، هیچ یک درباره سرنوشت ستار بهشتی پاسخگو نبوده اند و حتی دستگاه امنیتی و قضایی درباره مرگ و زندگی وی نیز سکوت پیشه کرده اند، سندی از داخل زندان اوین در اختیار کلمه قرار دارد که نشان می دهد ستار بهشتی در روز یازدهم مهرماه با دستخط خود از بازجویانش به خاطر شکنجه، شکایت کرده است….
در حالی که نهادهای ذی ربط از جمله پلیس، دادستانی و پزشکی قانونی، هیچ یک درباره سرنوشت ستار بهشتی پاسخگو نبوده اند و حتی دستگاه امنیتی و قضایی درباره مرگ و زندگی وی نیز سکوت پیشه کرده اند، سندی از داخل زندان اوین در اختیار کلمه قرار دارد که نشان می دهد ستار بهشتی با دستخط خود از بازجویانش به خاطر شکنجه، شکایت کرده است. این شکایت در همان یک روزی انجام شده که وی در بند ۳۵۰ اوین به سر برده است؛ یعنی در یازدهم آبانماه.
به گزارش کلمه، این سند نشان می دهد در آزادترین مملکت دنیا و در بهترین زندان های جهان که مسئولان بارها به وضع آنها افتخار کرده اند، هنوز به طور آشکار از شکنجه برای اعتراف گیری از زندانیان استفاده می شود؛ موضوعی که حتی قبل از اعلام وضعیت ستار بهشتی و تحویل احتمالی جنازه او، باید محور پاسخگویی صریح و سریع حاکمان قرار گیرد تا به سرنوشت بی حاصل پرونده جنایت کهریزک و در نهایت به قربانی شدن عوامل دسته چندم و دادن مسئولیت دولتی به متهم اصلی جنایت نینجامد.
طی دو روز گذشته فضای مجازی و رسانه ای پر بود از مطالبی که خبر از فاجعه ای دردناک از زندان اوین می داد. فاجعه ای که هرچند تعدادی از نمایندگان مجلس تاییدش کرده اند، اما هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در این خصوص ارائه نشده است.
روز سه شنبه برای اولین بار خانواده ی ستار بهشتی به کلمه خبر داد که پلیس امنیت به آن ها اعلام کرده که قبر بخرند و روز چهارشنبه برای تحویل جنازه ی ستار بهشتی مراجعه کنند. در خبر ابتدایی تاکید شده بود که با توجه به اینکه هنوز جنازه ای به این خانواده تحویل نشده، نمی توان درباره ابعاد دقیق این خبر به طور قطعی قضاوت کرد که آیا این یک سناریوی امنیتی برای آزار خانواده اوست یا فاجعه ای است که ماموران به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی آن اند.
خواهر ستار بهشتی همچنین روز گذشته در گفت و گویی با خبرنگار کلمه از حضور شوهرش به همراه مدارک شناسایی ستار بهشتی و مادرش در سردخانه کهریزک خبر داده و گفته بود که ماموران تاکید داشته اند خانواده در زمان مراسم تغسیل ستار حضور نداشته باشند.
وی همچنین در گفت و گو با سایت های سحام نیوز، ملی مذهبی، روزآنلاین و مسیح علی نژاد روزنامه نگار… ضمن اعلام همین خبر گفتند که مقام های امنیتی به آنها اعلام کرده تا برای تحویل جنازه مراجعه کنند.
از سوی دیگر سایت اصولگرای بازتاب نیز خبر قطعی از درگذشت بهشتی داده است.
در عین حال روز هم نوشته است: دستگاه قضایی سکوت اختیار کرده، پلیس فتا پاسخگو نیست، نماینده های مجلس به صورت رسمی حاضر به اعلام خبر نیستند؛ و تلفن های خانواده این جوان ۳۵ ساله را کسی جواب می دهد که خود را داماد خانواده معرفی می کند.
هر چند تلاش های خبرنگاران کلمه برای کسب خبر از این خانواده و سایر نهادهای ذی ربط از قبیل پلیس فتا تا این لحظه بی نتیجه مانده است، اما دستخط ستار بهشتی نشان از آن دارد که این وبلاگ نویس در طول دوره چند روزه بازداشت خود تحت شکنجه و آزار و اذیت بوده است.
به رغم ابهامات زیادی که به نظر می رسد از سوی نیروهای امنیتی القا می شود تا خبر و گزارشی در این خصوص منتشر نشود، اما برخی شواهد حاکی از بازی جدید نیروهای اطلاعاتی و امنیتی برای مخدوش کردن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی شفاف و صادقانه است.
ستار بهشتی وبلاگ نویسی است که هفته گذشته با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی فیس بوک توسط پلیس فتا بازداشت شده است.
خبرهای رسیده و اظهارات زندانیان بند ۳۵۰ اوین، حاکی از شدت شکنجه و ضرب و شتم وی در حین بازجویی بوده است. به گفته شاهدان، آثار ضرب و شتم بر بدن و صورت این جوان کارگر دیده شده بود. ستار بهشتی از بازجویان خود به علت این رفتارهای غیرانسانی شکایت کرده و در سندی که در زیر می بینید، تصریح کرده است که هر اتفاقی برای او بیفتد، پلیس فتا مقصر است.
اینک، در حالی که با گذشت دو روز هنوز هیچ یک از نهادهای مسئول پاسخی در این باره نداده اند، به نظر می رسد خانواده این زندانی سیاسی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی هستند. آنها از زمان انتشار خبر تا پیش از ظهر روز چهارشنبه در تماس های مختلف به خبرنگاران گفته بودند تهدید شده اند که سکوت کنند، و از آن زمان دیگر حتی به تلفن های خود نیز پاسخ نمی دهند. افکار عمومی و جامعه رسانه ای نگران پنهان ماندن ابعاد این فاجعه انسانی از یک سو و تکرار سناریوهای امنیتی به ارث رسیده از دوران سعید امامی از سوی دیگر است.
کلمه به منظور اطلاع رسانی شفاف و وادار کردن مسئولان به پاسخگویی، ضمن انتشار تصویر دستخط این وبلاگ نویس که حاوی شکایت او از بازجو در زندان اوین است، قضاوت را به افکار عمومی واگذار می کند و امید دارد که مقامات قضایی و امنیتی کشور نسبت به این مساله مهم که می تواند بار دیگر چهره کشور را در رسانه های بین المللی و مجامع حقوق بشری تخریب کند، پاسخگو باشند و بیش از این، این موضوع حساس و با اهمیت را در سکوت خبری نگذارند.
تصویر زیر، برگه ای را با سربرگ زندان نشان می دهد که در آن ستار بهشتی شکایت خود را از بازجو مطرح می کند و به مواردی از شکنجه ها و رفتارهای غیر انسانی صورت گرفته با خود اشاره می کند. ناگفته نماند، بخش هایی از تصویر این سند که حاوی نام و نوشته دو زندانی دیگر بند ۳۵۰ اوین و مواردی بوده که انتشار آنها به دلایلی به مصلحت نیست، عامدانه در تصویر زیر محو شده است. متن دستخط ستار بهشتی نیز در زیر همین تصویر، قابل مشاهده است.
موضوع درخواست: شکایت علیه بازجوی خود
به: آقای اعلائی مسئول اندرزگاه ۳۵۰
اینجانب ستار بهشتی درتاریخ ۹۱/۸/۹ از طرف پلیس فتا در منزل بدون حکم بازداشت شدم و اینجانب در مدت دو روز بازجویی مورد انواع تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتم از فحش های ناموسی که به مادر بنده می گفتند و به خودم مانند [...]، مادرت سالم نیست و بسیار توهینهای دیگر و انواع ضرب و شتم با مشت و لگد و بستن به میز و لگد زدن به سر بنده و اکنون در تاریخ ۹۱/۸/۱۱ بنده را پلیس فتا باز احضار کرده و با خود می برد و بنده عواقب هر اتفاقی که برایم پیش آید مقصر پلیس فتا می دانم و همینطور اگر اعترافی از بنده گرفته شود تحت شکنجه بوده در مدت ۱۲ ساعت ماندن در بند ۳۵۰ اتاق دو، اعضاء اتاق شاهد آثار ضرب و شتم روی بدن بنده بوده اند. و ۲ بار به پزشک مراجعه کردم در نهایت گزارش خود را تقدیم به شما می کنم و خواستار پیگیری این امر هستم.
با تشکر
ستار بهشتی

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar