torsdag 29 november 2012

بر اساس نتایج یک نظرسنجی: رئیس جمهور در ایران اختیارات محدود هم ندارد


 سایت «ندایی از درون» وابسته به تیم احمدی‌نژاد با انجام یک نظرسنجی اعلام کرد تعداد کسانی که معتقدند رئیس جمهوری «اختیارات محدود ولی مهمی دارد» ۵۰ درصد نسبت به سال ۸۸ کاهش یافته است.
این سایت روز دوشنبه (ششم آذر) نتایج یک نظرسنجی خود را منتشر کرده که براساس آن تنها ۲۱ درصد از شرکت‌ کنندگان اعلام کرده‌اند رئیس جمهوری دارای اختیارات «محدود ولی مهمی» است.
آن‌طور که سایت «ندایی از درون» اعلام کرده پیش‌تر براساس نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته در سال ۱۳۸۸ بیش از ۷۰ درصد شرکت کنندگان چنین اعتقادی داشته‌اند. با مقایسه این دو نظرسنجی٬ این سایت نشان داده رئیس جمهوری در ایران دارای کمترین اختیار در قانون اساسی است.
ندایی از درون در ادامه گزارش خود مشکلات پیش آمده برای انتصاب رحیم‌مشایی و {مخالفت} با تغییر مصلحی را از جمله عوامل تغییر دیدگاه مردم در خصوص میزان اختیارات رئیس جمهوری بیان کرده است.
این سایت نوشته که «میزان اختیارات رئیس جمهور نقش مهمی در میزان حساسیت مردم برای انتخاب کردن این جایگاه دارد و زمانی که این جایگاه نقش خود را پیدا کند، ۸۵% از مردم هم حاضرند برای انتخاب آن به پای صندوق بیایند.»
حامیان محمود احمدی‌نژاد پس از علنی شدن دخالت‌های علی خامنه‌ای در برخی تصمیمات رئیس دولت دهم٬ بار‌ها به طور تلویحی از بی‌اختیار بودن رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.
رئیس دولت نیز طی یک‌سال گذشته بار‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به این مسئله اشاره کرده و انتقاد‌هایی متوجه دخالت‌ها در تصمیمان خود از سوی برخی مقام‌ها و نهاد‌ها کرده است.
احمدی‌نژاد در سال‌ جاری تلاش‌های گسترده‌ای برای نشان دادن دامنه نفوذ و قدرت رئیس قوه مجریه در ساختار نظام جمهوری اسلامی کرد٬ اما هیچ‌یک از این تلاش‌ها به نتیجه مشخصی نرسید.
پیش از وی٬ محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهوری دوران اصلاحات هم تلاش‌های بسیاری برای افزایش دامنه اختیارات رئیس جمهوری کرد٬ اما او نیز در این راه موفق نبود.
گروهی از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند جمهوری اسلامی دارای حاکمیتی دوگانه است که ولی فقیه حرف اول و آخر را در آن می‌زند و رئیس جمهوری تنها نقش تدارکاتچی نظام را بازی می‌کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar