fredag 16 mars 2012

جبران اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با پول متقاضیان حج عمره؟!

در حالی که نظام بانکی کشور در پی اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی، به شدت دچار چالش شده است و علاوه بر از دست دادن اعتبار خود، تا کنون موفق به جبران این مبلغ نشده است، ثبت نام یکباره از متقاضیان حج عمره از سوی بانک ملی، اقدامی زیرکانه، مشکوک و پرسش بر انگیز محسوب می‌شود.

پس از گذشت یک ماه از فرصت ثبت نام حج عمره، که از ۲۴ شهریور ماه سال جاری تا ۲۴ مهر ماه تعیین شده بود، بیش از شش میلیون و ۶۵۷ هزار نفر برای سفر به عمره ثبت‌نام کردند که از این میزان بیش از سه میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از طریق بانک ملی و بیش از دو میلیون و ۷۳۶ هزار نفر نیز از طریق بانک ملت نام خود را در لیست متقاضیان حج عمره مفرده سال ۹۰ ثبت کردند.

از این طریق حدود ۵ هزار میلیارد تومان از نقدینگی در دست مردم به بانک‌های ملی و ملت منتقل شده و مردم امیدوارند که با واریز این مبلغ به حج مشرف شوند. این در حالی است که بر اساس گفته‌های مسئولان سازمان حج و زیارت، تنها امکان تشرف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان وجود دارد.

علاوه براین با توجه به اینکه سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند، اعزام متقاضیان ثبت‌نام در دوره جدید طی ۳ سال انجام می‌شود و افرادی که اسامی آن‌ها اعلام نشود می‌توانند در دوره بعد ثبت‌نام کنند! با توجه به اظهارات مسئولان سازمان حج و زیارت، این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که چه عجله‌ای برای ثبت‌نام عمره که قرار است از سال ۹۳ انجام شود وجود داشت؟ آیا این اقدام مشکوک از سوی بانک ملی تنها در جهت جبران کسری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حاصل از اختلاس اخیر نیست؟

شایان ذکر است این اقدام دولت و جبران کسری مالی بی‌سابقه نیست. این روش جمع‌آوری نقدینگی جامعه در سال ۸۵ – ۸۴ به کمک دولت آمد و مشکلات مالی بانک ملی را رفع کرد، اکنون نیز شاید بتواند باز هم مشکل این بانک را بعد از اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی رفع کند.

البته اینکه این اقدام بانک ملی سوء استفاده از اعتقادات و آداب مذهبی مردم باشد یا نه جای نقد و نظر دارد، اما آنچه واقعیت دارد این است که باز هم مانند همیشه ملت همیشه در صحنهٔ ما به داد دولتمردان رسیدند و درست در روزهایی که نظام بانکی کشور درگیر اختلاس بزرگ شده است و در حدود سه هزار میلیارد تومان از چند بانک بزرگ اختلاس شده است، متقاضیان حج نا‌خواسته به کمک شبکه بانکی رسیدند و با پول‌های خود نقدینگی مناسبی به بانک‌ها سرازیر کردند.

در این شرایط به نظر می‌رسد باز هم مردم هستند که به نوعی جبران خسارت‌های وارد شده به اقتصاد توسط خواص را انجام می‌دهند. ثبت‌نام از متقاضیان حج در واقع فرصتی طلایی بخصوص برای بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام بود تا بتواند پول‌های اختلاس شده را از این طریق به بانک برگرداند و وضع بانک ملی را سامان دهد چرا که بر اساس اطلاعات بزرگ‌ترین اختلاس کشور این بانک ملی است که بیش از دو هزار میلیارد تومان از آن اختلاس شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar