fredag 16 mars 2012

ایران اسلامی؛ به حال این جامعه دروغ و نیرنگ باید گریست

جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریف‌‌های بی‌جا و ریاکاری می‌چرخد

 ندای سبز آزادی: آیت‌الله مظاهری ضمن ابراز نگرانی شدید از رواج دروغ و نیرنگ در جامعه و دروغگویی دولت و مسئولان، جامعۀ آغشته به دروغ را جامعۀ غیراسلامی خواند و گفت: متأسّفانه ریا و ریاکاری در بین مسئولین و مردم به قدری فراوان است که باید گفت جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریف‌‌های بی‌جا و ریاکاری می‌چرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسیار کمرنگ شده است. چنین جامعه‌ای از نظر پیامبر اکرم (ص) جامعۀ اسلامی نیست و گریستن به حال این جامعه رواست.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این استاد اخلاق در چهارمین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی خود با عنوان «فضیلت‌های فراموش شده»، «صداقت» را یکی از فضیلت‌های فراموش شدۀ جامعۀ کنونی دانست و اظهار داشت: صداقت، صفا و صمیمیّت، فضایل مهم و فراموش شده‌ای هستند که در بین مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلی همچون دروغ، تقلّب، حقّه‌بازی و نیرنگ، جایگزین صفت حسنۀ صدق شده و شهرت فراوانی نیز یافته اند.

آیت‌الله مظاهری با بیان چند روایت از اهل‌بیت (ع) صفاتی همچون صداقت و امانتداری را از علامات اهل دین برشمرد و خاطرنشان ساخت: اهل‌بیت (ع) در روایات متعدّدی فرموده‌اند: مسلمان واقعی با دو صفت «صداقت» و «امانتداری» شناخته می‌شود و از این جهت می‌توان گفت: افراد حقّه‌باز، فریب‌کار و دروغگو، مسلمان واقعی نیستند.

رئیس حوزۀ علمیۀ اصفهان با اشاره به این‌که مسلمانان علاوه بر گفتار، در رفتار خود نیز باید صادق باشند، تصریح کرد: اهمیّت صداقت نزد خداوند متعال به قدری است که از همۀ انبیای الهی برای مراعات صداقت و یکرنگی در گفتار و کردار و نیز برای وادار ساختن بندگان به راستی و صمیمیّت در گفتار و کردار، میثاق گرفته است.

ایشان ادامه داد: سیری در سیرۀ اهل‌بیت(ع) نیز حاکی از جلوۀ ویژۀ صداقت، صفا و یکرنگی در زندگانی آن بزرگواران و رسوخ این صفات پسندیده و فضائل حسنۀ اخلاقی، در عمق جان ایشان است.

آیت‌الله مظاهری، ضمن تبیین اقسام صداقت، از «صداقت با خداوند متعال»، به عنوان نوع اول صداقت نام برد و خاطرنشان کرد: هنگامی انسان می‌تواند مدّعی صداقت با خدای خویش شود که تنها او را بپرستد، تنها از او مدد بجوید و مؤثری در جهان به غیر از ذات بی‌همتای پروردگار نشناسد.

ایشان افزود: مسلمانی که از شیطان برون و درون و نفس امّاره متابعت کند، هنگامی که در نماز می‌گوید «ایّاک نعبد» در حال دروغ گفتن است و مسلمانی که سایر عوامل را در کنار خدای تعالی در پیشبرد اهداف خویش مؤثر بداند، «ایّاک نستعین» گفتن او دروغ است.

این مرجع تقلید، صداقت با اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را نوع دوم صداقت دانست و اظهار کرد: ابراز ارادت واقعی و اظهار محبّت حقیقی به محضر اهل‌بیت(ع) مستلزم متابعت عملی از سیره و دستورات آن بزرگواران است؛ از این‌رو کسی که آلوده به گناه است، ارادت و محبّت او نسبت به معصومین«سلام‌الله علیهم» تظاهری بیش نیست و در زمرۀ دروغگویان به شمار می‌رود.

آیت‌الله مظاهری از صداقت در خانه و حاکمیّت صفا و صمیمیّت بین افراد خانواده، به عنوان نوع سوم صداقت نام برد و تأکید کرد: ورود دروغ، نیرنگ و حیله‌گری به نظام خانواده، نه تنها منجر به بروز اختلافات اساسی بین زن و شوهر و فرزندان می‌شود، بلکه بر تربیت فرزندان نیز اثرات سوئی خواهد داشت و موجب می‌شود آنان اهل دروغ، ریا و نیرنگ شده و از صداقت و یکرنگی فاصلۀ زیادی داشته باشند.

ایشان در این خصوص ادامه داد: خانۀ با صفا و نورانی، خانه‌ای است که در آن، زن و شوهر نسبت به همدیگر صادق باشند و برای رفاه خانواده از هر ‌کوششی دریغ نکنند و ایثار، گذشت و فداکاری را در خانۀ خود حاکم سازند؛ به گونه‌ای که اگر یکی از زوجین مرتکب اشتباهی شد، دیگری اشتباه او را ندیده بگیرد و افزون بر این، به او نیکی نماید.

آیت‌الله مظاهری از صداقت اجتماعی و یکرنگی در گفتار و کردار با مردم، به عنوان نوع چهارم صداقت یاد کرد و خاطرنشان ساخت: مردم باید نسبت به یکدیگر صادق باشند و از هرگونه ریا، تظاهر و تقلّب و حقّه‌بازی دوری گزینند که صفا و صداقت، موجب افزایش محبّت اجتماعی بین مردم می‌شود و تظاهر و دورویی، انسان را از چشم دیگران می‌اندازد و شخصیّت او را لکّه‌دار می‌کند.

ایشان ادامه داد: حتّی تعارفات روزمرّه و جاری بین مردم نیز باید صادقانه باشد و تعارفات ظاهری و دروغین، گناه محسوب می‌شود.

آیت‌الله مظاهری ضمن ابراز نگرانی شدید از رواج دروغ در رسانه‌ها، مطبوعات و سایت‌های خبری، جامعۀ آغشته به دروغ را جامعۀ غیراسلامی خواند و افزود: متأسّفانه دروغ و نیرنگ همۀ جامعه را فرا گرفته است؛ به گونه‌ای که علاوه بر روزنامه‌ها و سایت‌ها که مکرراً به دروغ متوسّل می‌شوند، حتّی دولت و مسئولین نیز در مواردی به مردم دروغ می‌گویند و در مقابل، مردم نیز در مواردی که باید با مسئولین صادق باشند، به دروغ‌گویی می‌پردازند.

ایشان از عدم مراعات صداقت در عرصۀ اقتصادی نیز انتقاد کرد و تصریح کرد: امروزه متأسّفانه دروغ، تظاهر و تقلّب در عرصۀ اقتصاد رواج دارد که نتیجۀ آن، شیوع معضلاتی نظیر غشّ در معامله، کم‌فروشی، و عدم ثبات نرخ کالاها است که گناهان بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس حوزۀ اصفهان در بخش پایانی بیانات خود، ریاکاری، نفاق و دورویی را گناهان بزرگی دانست و افزود: تعریف و تمجید از خود و نیکو جلوه دادن عملکرد خود و نیز تخریب دیگران و عملکرد آنان، گناهان بزرگی است که از رذائلی همچون ریا و نفاق سرچشمه می‌گیرد و این طرز رفتار نه تنها محبوبیّت اجتماعی را افزایش نمی‌دهد، بکه ضربات مهلکی به شخصیّت انسان وارد می‌سازد.

ایشان در این باره افزود: متأسّفانه ریا و ریاکاری در بین مسئولین و مردم به قدری فراوان است که باید گفت جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریف‌‌های بی‌جا و ریاکاری می‌چرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسیار کمرنگ شده است. چنین جامعه‌ای از نظر پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» جامعۀ اسلامی نیست و گریستن به حال این جامعه رواست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar