söndag 9 december 2012

در پی انتشار یک گفت و گوی خصوصی «چه کسی حرف‌های مهدی هاشمی و نیک آهنگ را منتشر کرد»


 از صبح روز پنج‌شنبه ششم دسامبر سه نامه الکترونیکی دریافت کردم که پیش‌نهاد انتشار یک فایل صوتی را داده بودند. در این فایل صوتی که به نظر می‌رسید گفت و گویی خصوصی بین «نیک آهنگ کوثر» روزنامه‌نگار و «مهدی هاشمی» فرزند آیت‌اله هاشمی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰ است، به نکته‌هایی اشاره شده که انتشار آن جای تامل دارد.

آقای هاشمی در این فایل صوتی سیزده دقیقه‌ای به نکاتی در خصوص نگاهش به سیاست داخلی ایران، شرایط بعد از انتخابات ۸۸ و درگیری‌ها و موضوع گیری‌های پدر وی و خودش اشاره می‌کند.
آقای کوثر نیز در بخشی از این فایل صدای منتسب به این دو نیز با تاکید بر این که این گفت و گو به طور خصوصی است سوال‌هایی از وی می‌کند.
انتشار این فایل اگر چه هنوز به طور گسترده انجام نگرفته، اما به نظر می‌رسد علی رغم این که ساعاتی پیش در سرویس انتشار صوتی «سوند کلاود» توسط فردی که شناسه خود را «خط رهبری» گذارده شده اما بی شک در رسانه‌های دیجیتالی و گروه های اجتماعی با موج گسترده‌ای منتشر شود.
منتشر کننده این فایل در ذیل این دو فایل صوتی که در مجموع سیزده دقیقه است تاکید کرده بیست فایل صوتی دیگر در اختیار دارد و ۱۸ مورد دیگر نیز به زودی منتشر خواهد شد.
این در شرایطی است که «مهدی هاشمی» در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و به نظر می‌رسد انتشار این فایل‌های صوتی به طور هدف‌مند انجام پذیرفته است. مهدی هاشمی فرزند آیت‌اله هاشمی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مهرماه سال ۹۱ پس از ماه‌ها جنجال در خصوص نقش وی در اعتراض‌های بعد از انتخابات به ایران بازگشت و با معرفی خود به اتهام‌های مختلف از جمله نقش در اعتراض‌های بعد انتخابات دهم ریاست جمهوری و جرم‌های دیگر راهی دادگاه و بازجویی شد. او تاکنون اجازه خروج از بازداشت موقت را نیافته و هم چنین مطبوعات ایران در روز ۱۴ آذرماه خبر از دست‌گیری دو نفر دیگر در رابطه با پرونده آقای هاشمی را داده‌اند.
نیک آهنگ کوثر روزنامه‌نگار که اصالت فایل صوتی گفت و گو با هاشمی را تایید می‌کند. اشاره دارد این فایل‌ها پیش‌تر بنابر درخواست دادگاه «اونتاریو» با ابلاغ روز هفتم اگوست ۲۰۱۲ در اختیار وکیل‌های طرف دعوا قرار گرفته است. آقای کوثر گفت این حکم تاکید کرد هرگونه مدرک در هر قالبی در اختیار وکیل‌ها باید قرار بگیرد. او هم چنین اشاره می‌کند این فایل‌ها در اختیار آقای «هوشنگ بوذری» طرف مقابل آقای هاشمی در دادگاه نیز قرار داشته و او در خصوص احتمال انتشار این فایل‌ها پیش‌تر اشاره‌ای نیز کرده است.این روزنامه‌نگار چندی پیش در تارنمای خود نویس در نوشته‌ای با عنوان «یک درخواست ازشاکی مهدی هاشمی» اشاره کرده بود شاکی آقای هاشمی، یعنی آقای هوشنگ بوذری قصد انتشار این فایل‌های صوتی و نوشتاری را دارد. آقای کوثر به رادیو کوچه گفت که موافق انتشار این فایل‌ها نبوده و آن‌ها فقط در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار داشته است. در بخشی از این نوشته اشاره شده: «مساله‌ای که امروز عامل دل‌نگرانی است، طرح امکان انتشار فایل‌ها و مدارک ارایه شده به دادگاه، از سوی شاکی مهدی هاشمی می‌باشد.»
او هم چنین در پاسخ به این سوال که به هر روی در این گفت و گو اشاره به محفوظ بودن و خصوصی بودن گفت و گو می‌شود گفت: «بنابر درخواست دادگاه باید در اختیار طرفین قرار می گرفت.»
اما «هوشنگ بوذری» یک طرف دعوی مطرح شده در دادگاه اونتاریو در پاسخ به این سوال که آیا شما این فایل صوتی را منتشر کردید، تاکید می‌کند: «من نمی‌دانم شما در مورد چه صحبت می‌کنید.» او هم چنین اظهار می‌کند «مدرک‌هایی که اشاره می‌شود به دست وکیل های من رسیده است اما من فرصت نکرده ام حتا به آن ها گوش بدهم.»
او هم‌چنین ادامه می‌دهد: «آقای کوثر به من تهمت زده است. ایشان نمی‌داند اصلن در مورد چه صحبت می‌کند. موضوعی که دو طرف دارد چرا «ایشان» فقط به من اشاره می کند.»
برای ارزیابی حقوقی این موضوع به سراغ یک وکیل در کانادا رفتم. او اشاره کرد: «از نظر حقوقی در دادگاه‌های کانادا مدارکی که از سوی یکی از طرف‌های دعوا درخواست می‌شود در اختیار هر دو طرف قرار می‌گیرد.» وی هم چنین ادامه می‌دهد: «در صورتی که تاکیدی از سوی دادگاه نباشد مدارک می‌تواند غیر محرمانه قلم‌داد شود مگر این که مربوط به مسایل امنیت کشور و یا مواردی مشخص باشد. اما به طور معمول از نظر اخلاقی طرفین مدارک را پیش از رای نهایی در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند.»
به هر روی این فایل‌های صوتی در نزد یکی از سه نفر در ابتدا آقای نیک آهنگ کوثر و بعد طرفین دعوی یعنی آقای هاشمی و بوذری بوده و اینک این فایل‌های صوتی در شرایطی منتشر می‌شود که مهدی هاشمی در زندان تحت بازجویی در داخل ایران به سر می‌برد و هر سندی می‌تواند شرایط وی را تغییر دهد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar