lördag 1 december 2012

آقای هاشمی حالا شاید بهتر درک کنید ملت ایران در این سالها چه کشیده اند: کلمه: حمایت هاشمی رفسنجانی از پرهیز پسرش از نوشتن عفونامه


وب‌سایت خبری کلمه روز پنج‌شنبه، ۹ آذر، به نقل از «منابع نزدیک» به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی ضمن خبر دادن از ملاقات او با فرزندش، مهدی هاشمی، در اوین نوشت که آقای رفسنجانی از «مقاومت وی در برابر» نوشتن عفونامه حمایت کرده است.
بر اساس این گزارش، مهدی هاشمی در ملاقات با پدر خود «خواسته بازجویان مبنی بر پذیرش خطا و نوشتن عفو» را در میان گذاشته است، اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشتن درخواست عفو را «نوعی اعتراف به خطای ناکرده از سوی او دانسته است».
کلمه به نقل از همین منابع می‌نویسد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد در گفت‌وگویی تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای «پیشنهاد بازجویان برای عفونویسی و مختومه کردن پرونده» مهدی هاشمی را در میان می‌گذارد، اما آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ داده است که «نوشتن عفو یا اعتراف… به معنای پذیرش اتهام است و متهم نباید از کار ناکرده عفو بخواهد».
مهدی هاشمی، فرزند چهارم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، از سران نظام جمهوری اسلامی ایران از اوایل مهرماه سال جاری در بازداشت است.
او در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی، رقیب محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران حمایت کرد. نتیجه این انتخابات که به پیروزی آقای احمدی‌نژاد انجامید، اعتراضات گسترده‌ای را در ایران در پی داشت که بنا بر ادعای حامیان حکومت ایران، مهدی هاشمی نیز در این اعتراضات نقش داشته است.
از این رو بازداشت مهدی هاشمی در رابطه با رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم تفسیر می‌شود.
بر اساس گزارش کلمه، مهدی هاشمی در ملاقات با پدر خود گفته‌ است: «برگه‌ای را با یک پرسش کلی پیش روی او می‌گذارند تا خودش هر عمل خلاف قانونی را که انجام داده بنویسد»، اما او از پاسخ به این پرسش‌ها خودداری ورزیده و خواستار «پرسش‌های مشخص و مستند، طبق قانون شده است».
همچنین از دیگر موارد درخواستی بازجو‌ها که به گفته کلمه آقای مهدی هاشمی رد کرده «برائت از جنبش سبز و رهبران آن در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی» است.
خبر ملاقات مهدی هاشمی با پدر خود را هفته گذشته فاطمه هاشمی، دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در گفت‌وگو با وب‌سایت «کلمه» مورد تاکید قرار داد، اما او درباره «پیشنهاد بازجویان مبنی بر نوشتن عفو» سخنی نگفت.
به گفته خانم هاشمی، مهدی هاشمی در ملاقات با پدر خود تاکید کرده است که بازجویان مدرکی علیه او ندارند و هر چه می‌گویند «بر اساس صحبت‌هایی است که دیگران علیه او کرده‌اند و همه آنها نیز شفاهی است».
او همچنین از اعزام آقای مهدی هاشمی به بیمارستان خبر داده که بدون اطلاع خانواده هاشمی بوده است.
خانم هاشمی گفت: «در مورد مهدی آخرین خبرم این است که روز دوشنبه، ۲۹ آبان، و البته بدون اطلاع ما به بیمارستان مدرس اعزام شده است. ظاهرا هم فشار خونش بالا بوده و زمانی که از بیمارستان به حبس برگردانده شده در ادرارش خون بوده و خودشان هم آزمایش‌هایی در زندان انجام داده بودند و وقتی دیدند که وضعیت خوبی ندارد او را به بیمارستان مدرس بردند.»
آقای هاشمی اواسط ماه آبان نیز به خاطر نارسایی‌های قلبی به بیمارستان دی تهران منتقل شد که مورد عمل آنژیوگرافی قرار گرفت و سپس به زندان اوین بازگشت.
بر اساس گزارش وب‌سایت کلمه، قرار بازداشت موقت مهدی هاشمی «با فشار بازجو‌ها برای دو ماه دیگر تمدید شده و اعتراض او نیز به صدور این قرار از سوی دادستانی رد شده است».
از دیگر اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اکنون فائزه هاشمی، دختر او، نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده و در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از ابتدای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تاکنون سمت‌هایی کلیدی در حکومت ایران داشته است در سال‌های اخیر مواضعی انتقادی نسبت به عملکرد دولت و حکومت ایران اتخاذ کرده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar