onsdag 19 december 2012

واکنش به ‘توهین’ به هاشمی رفسنجانی از تریبون مجلس ایران


دیروز حمید رسایی، مهدی هاشمی را “ام الفساد” و “شاه کلید فتنه‌ها علیه رهبری” لقب داد و اقدامات او را تحت حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی دانست
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس ایران گفت که اگر به اکبر هاشمی رفسنجانی از تریبون مجلس توهین شده باشد، پاسخ وی از تریبون مجلس خوانده می‌شود.
آقای باهنر این اظهارات را در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۹ آذر (۱۹ دسامبر) مجلس و در پاسخ به محمدرضا تابش، نماینده فراکسیون اقلیت مجلس بیان کرد که خواستار فراهم آمدن امکان پاسخگویی آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده او به “هتک حرمت” صورت گرفته در مجلس شده بود.
حمید رسایی، از نمایندگان حامی دولت ایران، در جلسه علنی دیروز مجلس ایران، مهدی هاشمی پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را “ام الفساد” و “شاه کلید فتنه‌ها علیه رهبری” لقب داده و اقدامات او را تحت حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی دانسته بود.
در واکنش به این اظهارات، امروز علی مطهری از نمایندگان محافظه کار منتقد دولت، سخنان آقای رسایی را “سخیف” توصیف کرد و گفت که “خیلی از نماینده ها از نطق رسایی ناراحت شده اند”.
به نوشته خبرگزاری مهر، آقای مطهری افزود: “از لحاظ کسانی که در این انقلاب نقش داشتند واقعا آقای هاشمی مقام دوم کشور و بلکه از لحاظ سابقه ای که در انقلاب دارد در ردیف رهبری است.”
در همین حال سایت خبری بازتاب گزارش داده است که دفتر آقای هاشمی رفسنجانی با ارسال نامه ای به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن اعتراض به “انتشار این گونه توهین ها و تهمت ها از تریبون مجلس”، خواستار اختصاص وقت جهت پاسخگویی شده است.
تحلیل
جمشید برزگر- تحلیلگر بی بی سی در امور ایران
حمله بی‌سابقه به اکبر هاشمی رفسنجانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و واکنش‌هایی که سخنان حمید رسایی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس، برانگیخته تازه‌ترین جبهه‌ای است که در نبردی چند ساله برای به حاشیه راندن کامل اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده او گشوده شده است.
طیف تندرو اصولگرایان که آشکارا از آزادی مهدی هاشمی با وثیقه ای ده میلیارد تومانی ناخرسند است و قوه قضاییه را به کوتاهی و شکست در مقابل اعمال نفوذ اکبر هاشمی رفسنجانی متهم می‌کند، اکنون صریح‌تر از هر زمان دیگر، پای پدر را به پرونده پسر کشانده است.
در سه سال گذشته که مهدی هاشمی، آماج اتهامات مختلفی از فساد مالی گرفته تا ایفای نقش در ایجاد ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بوده، اصولگرایان می‌کوشیدند نامی از اکبر هاشمی رفسنجانی در این پرونده نبرند و حداکثر خواستار موضع‌گیری شفاف او در قبال اقدامات فرزندانش و نیز خودداری از دخالت در پرونده آنان و رسیدگی قضایی به این پرونده‌ها بودند.
اما به نظر می‌رسد که آزادی مهدی هاشمی، که از یک زاویه به معنای ناتوانی منتقدان سرسخت اکبر هاشمی رفسنجانی در این مقابله بوده، اکنون باعث شده که آنان محذورات قبلی را کنار گذاشته و بی‌پروا و بدون ملاحظه‌کاری‌های رایج، به شکلی مستقیم اکبر هاشمی رفسنجانی را مورد حمله قرار دهند و در صحن علنی مجلس، خانواده او را خانواده‌ای “اختاپوسی” بخوانند، یا با مقایسه مهدی هاشمی با ستار بهشتی و یا حتی عبدالمالک ریگی، از اعمال نفوذ رییس مجمع تشخیص مصلحت برای زیر پا گذاشتن قانون و عدالت سخن بگویند؛ سخنی که می‌تواند حتی از نگاه منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی هم چندان بی‌بهره از حقیقت نباشد.
از سوی دیگر و با وجود حجم سنگین این فشارها، واکنش شمار دیگری از نمایندگان مجلس به این اظهارات نشان می‌دهد که به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته، به ویژه در بیش از سه سال گذشته، دامنه نفوذ اکبر هاشمی رفسنجانی آن گونه که منتقدانش گفته‌اند، تنها به قوه قضاییه محدود نیست و حتی در مجلسی که نمایندگانش در اثبات همسویی با جریان حاکم غالبا گوی سبقت از هم می‌ربایند نیز چندان بی‌نفوذ و بدون هوادار نیست.
همین نکته است که موجب می‌شود برخورد با اکبر هاشمی رفسنجانی و اعضای خانواده‌اش، برخوردی دشوار با پیامدهایی عمده برای جمهوری اسلامی باشد و حتی مخالفان سرسختش را ناگزیر سازد که به رغم میل و خواست خود، گاه تصمیماتی بگیرند که اطرافیان و پیروانشان را سخت بیازارد.
این در حالی است که محمدرضا باهنر، ضمن تاکید بر اینکه اگر آقای هاشمی رفسنجانی معتقد است به او توهین شده باید در این مورد به هیات رئیسه مجلس نامه بنویسد تا مورد بررسی قرار بگیرد، اعلام کرده که تاکنون چنین نامه‌ای به هیات رئیسه داده نشده است.
جواد جهانگیرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در گفتگو با سایت فرارو، تایید کرده که اعضای هیات‌ رئیسه از رسیدن نامه دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی اطلاعی ندارند، هرچند این احتمال را منتفی ندانسته که چنین نامه‌ای “به شخص رئیس مجلس ارائه شده باشد”.
بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر هیأت رئیسه تشخیص دهد که نماینده‌‏اى در سخنان خود در جلسه علنى به کسى توهین کرده، وی حق پاسخگویی مکتوب را خواهد داشت و در صورتی که پاسخ وی از دو برابر اصل مطلب اظهار شده تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا نباشد، در اولین فرصت در جلسه علنى قرائت خواهد شد.
حمید رسایی در سخنرانی روز گذشته خود مهدی هاشمی را به “مدیریت کودتا” در جریان “فتنه سال ۸۸” متهم کرد و گفت: “وی در روزهای بعد از انتخابات سال ۸۸ صدها میلیون تومان به اراذل و اوباش پرداخت کرده است تا در برخی از میادین تهران،‌ بانک‌ها و امکانات عمومی را به آتش بکشند و ایجاد رعب و وحشت کنند.”
بسیاری از حامیان رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را نوعی “کودتا” علیه حکومت ایران دانسته و از آن تحت عنوان “فتنه ۸۸” یاد می کنند.
آقای رسایی، با انتقاد شدید از اکبر هاشمی رفسنجانی وی را متهم کرد که با اعمال نفوذ، در صدد جلوگیری از رسیدگی عادلانه به اتهامات فرزند خود است و از قوه قضاییه خواست که در مقابل چنین فشارهایی مقاومت کند.
این نماینده طرفدار دولت، با اشاره به اقامت سه ساله مهدی هاشمی در خارج از ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته، گفت که وی “با توصیه و مشورت بزرگترش از کشور گریخته” و بعدا “باز با توصیه و سفارش بزرگترش به داخل ایران باز گشته”، چون “پدر احساس می کند در سرهم بندی پرونده پسر در درون کشور موفق تر خواهد بود”.
مهدی هاشمی سه روز قبل، پس از ۸۴ روز بازداشت در سلول انفرادی و با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد و بنا به اعلام قوه قضاییه ایران، باید در مقابل دادگاه پاسخگوی اتهامات خود باشد.
“انتقال اطلاعات محرمانه به خارج ‌کشور”، “اخلال در نظام اقتصادی”، “جاسوسی” و “فساد در قراردادهای بزرگ”، از جمله اتهاماتی است که علیه مهدی هاشمی مطرح شده است.
وی همچنین متهم است که در سازماندهی اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دست داشته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar