onsdag 19 december 2012

بازگشت دیپلمات سابق ایرانی به تهران پس از آزادی


نصرت‌الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن، که شش سال پیش به اتهام تلاش برای خرید و انتقال دوربین‌های ویژه دید در شب به ایران، در بریتانیا بازداشت شده‌بود پس از دریافت حکم آزادی، بامداد چهارشنبه ۲۹ آذر وارد تهران شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، میانجی‌گری‌های عمان در آزادی نصرت‌الله تاجیک مؤثر بوده و مشاور عالی سلطان قابوس، پادشاه عمان، نیز روز چهارشنبه نصرت‌الله تاجیک را در سفر به تهران همراهی کرده‌است.
نصرت الله تاجیک، سفیر ایران در اردن در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی، آبان ماه سال ۱۳۸۵ در بریتانیا به اتهام دلالی سلاح برای ایران دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شد اما از آن زمان تاکنون تحت کنترل پلیس بریتانیا قرار داشت.
آمریکا او را به عضویت در یک شبکه بزرگ قاچاق اسلحه متهم کرده که سعی داشته است محموله‌ای از عینک‌های ویژه دید در شب را به ایران برساند و به همین خاطر خواستار تحویل او از بریتانیا به ایالات متحده شده‌بود.
این عینک‌ها، جزو کالاهایی است که به دلیل تحریم آمریکا علیه ایران، فروش آن به ایران ممنوع است و در پرونده آقای تاجیک آمده که وی پول این محموله را به یک شرکت آمریکایی پرداخه و جواز گمرکی آن را امضا کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نصرت‌الله تاجیک روز سه‌شنبه پس از رسیدن به فرودگاه مسقط در عمان به خبرنگاران گفت که دولت آمریکا برای او «تله‌گذاری» کرده و به این خاطر قصد دارد از ایالات متحده «به خاطر تله‌گذاری و وخیم‌تر شدن وضعیت سلامت جسمانی در حین حصر خانگی در بریتانیا» به دادگاه شکایت کند.
نصرت‌الله تاجیک طی سال‌های اخیر با ارائه مدارکی در مورد بیماری قلبی و عروقی خود به دادگاه، سعی کرد تا از استردادش به آمریکا جلوگیری کند اما در نوامبر ۲۰۱۱، یک دادگاه در لندن حکم به استرداد وی به آمریکا داد.
پس از آن تاریخ، نصرت‌الله تاجیک از دادگاه درخواست تجدیدنظر کرد که ادامه این روند قضایی، این هفته به آزادی و بازگشت او به ایران انجامید.
روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا در سال‌های اخیر رو به تیرگی نهاده است تا جایی که سفارت بریتانیا در تهران در نوامبر ۲۰۱۱ از سوی معترضان به تحریم‌های غربی علیه جمهوری اسلامی مورد حمله قرار گرفت.
لندن نیز در پاسخ به این اقدام تمامی دیپلمات‌های ایرانی را از بریتانیا اخراج کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar