onsdag 19 december 2012

گزارش مرگ ستار بهشتی در مجلس قرائت می‌شود


مهدی دواتگری اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی با موازین حقوقی و به دور از فشارهای سیاسی تهیه کرده که روز سوم دی درصحن علنی مجلس خوانده می‌شود. علی مطهری می‌گوید محال است بهشتی به مرگ طبیعی فوت کرده باشد.
مهدی دواتگری، مامور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رسیدگی به علت مرگ ستاربهشتی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که گزارش این مرگ بر مبنای “واقعیات موجود” و در سه بخش تنظیم شده و روز سه‌شنبه یوم دی‌ماه در جلسه علنی مجلس قرائت خواهد شد.
دواتگری گفت که بخش اول مربوط به زمان دستگیری تا فوت و اقدامات بعد از فوت، دوم نتیجه‌گیری و بخش سوم شامل یکسری پیشنهادات است. او تاکید کرد که نکته مهم در این گزارش آن است که «نباید تخلف یک یا چند کارمند یا مامور را به حساب آن دستگاه بگذاریم.
حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس نیز به خبرنگار سیاسی “خانه ملت” عنوان کرد که کمیسیون امنیت ملی بعد از قرائت این گزارش با نظر رئیس مجلس به بازدید خانواده بهشتی خواهد رفت. سبحانی‌نیا یادآور شد که مهدی دواتگری به نمایندگی از کمیسیون امنیت ملی پیش از این با خانواده ستاربهشتی ملاقات کرده و نظرات خود را در گزارش آورده است.
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
در این میان، علی مطهری نماینده تهران در مجلس خواست که وزیر کشور و فرمانده ناجا از خانواده ستاربهشتی عذرخواهی کنند. مطهری گفت که «هنوز ابعاد این اتفاق روشن نشده» و روز سه‌شنبه ۵ دی‌ماه از وزیر کشور در باره مرگ ستار بهشتی سوال خواهد کرد.
مطهری افزود که تغییر رئیس پلیس فتا از سوی فرمانده نیروی انتظامی قابل تقدیر است اما برای جبران این موضوع کافی نیست: وی گفت: «محال است بهشتی به مرگ طبیعی فوت کرده باشد، خصوصا که وی جوانی با بنیه جسمی قوی بوده است.»
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس روز ۲۲ آبان ۱۳۹۲ اعلام کرده بود که روی بدن ستار بهشتی هیچ کبودی یا آثار شکنجه وجود نداشته است. کمی بعد، دادستانی تهران و سخنگوی قوه قضاییه اذعان کردند که روی بدن بهشتی آثار کبودی وجود داشته اما گفتند که ممکن است مرگ او ناشی از “شوک روانی” بوده باشد.
اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز در مورد نتیجه آزمایشات انجام شده روی جسد ستار بهشتی متناقض بوده‌اند.
ستار بهشتی، کارگر ساکن رباط کریم کرج به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگ خود، روز ۹ آبان سال جاری در خانه خود بازداشت شد. روز ۱۶ آبان مقامات با خانواده او تماس گرفتند و خبر مرگ وی در زمان بازداشت را دادند.
DW.DE
ضرب‌وشتم شرکت‌کنندگان مراسم چهلم ستار بهشتی
در مراسم چهلمین روز درگذشت ستار بهشتی خانواده او و برخی شرکت‌کنندگان توسط ماموران امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. فشار بر خانواده ستار بهشتی در روزهای قبل افزایش یافته بود.
برکناری رئیس “پلیس فتا” درارتباط با مرگ ستار بهشتی
مادر ستار بهشتی: قاتلان را نشانم دادند و با تهدید رضایت گرفتند
پس از مرگ ستار بهشتی، عده‌ای از زندانیان اوین با انتشار نامه‌ای شهادت دادند که او شکنجه شده است. این در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران مدعی شد که ” ضدانقلاب” احتمالاَ در مرگ بهشتی نقش داشته است. او گفت که پیگیری خبر “شکنجه” و انتشار “شکایتنامه” ستار بهشتی پیش از مرگ، از جمله قرائن چنین “فرضیه‌ای‌” است.
اما با وجود اعلام مسئولان قوه قضاییه در پیگیری علل مرگ ستار بهشتی، مراسم چهلم او در رباط کریم با حضور انبوهی از ماموران امنیتی برگزار شد. بنا بر گزارش‌های موجود، مادر ستار بهشتی در این مراسم از سوی ماموران کتک خورد و دشنام شنید.
از سوی دیگر گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستاربهشتی از عدم ارسال پرونده متهمان مرگ این وبلاگ‌نویس به دادگاه ابراز نگرانی کرده است. او گفته که «یکی از ابهامات پرونده، رضایتی است که از خانواده ستار بهشتی گرفته شده است.»
محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه ایران روز دوشنبه ۲۷ آذر در یک نشست خبری گفت که گرفتن رضایت از خانواده بهشتی را شنیده است. او تاکید کرد که این موضوع مانع رسیدگی نیست.
به گفته اژه‌ای، دادسرا از ۱۱ نفر در این زمینه تحقیق کرده و در حال حاضر ۳ نفر در بازداشت به سر می‌برند. دادستان کل تصریح کرد که در تحقیقات چیزی به دست نیامده که نشان دهد تخلفات یا ضرب و جرح احتمالی، منجر به مرگ ستار بهشتی شده باشند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar