torsdag 13 december 2012

از سوی سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه: درآمد بخشی از موقوفه‌ها در ایران اعلام شد


 درآمد سالانه ۵۸۰ موقوفه از دو میلیون و ۵۰۰ هزار موقوفه در ایران٬ رقمی معادل ۲۰ میلیارد ریال اعلام شد.
این درآمد متعلق به موقوفه‌های استان هرمزگان است که روز چهارشنبه (۲۲ آذر) از سوی علی محمدی٬ سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اعلام شده است.
آقای محمدی همچنین گفته درآمد امام‌زاده‌های این استان در سال به ۲۵ میلیارد ریال رسیده است.
استان هرمزگان دارای ۷۳۲ بقاع متبرکه و ۵۸۰ موقوفه است که به گفته علی محمدی درآمد‌های آن‌ها «در زمینه و محل مشخص شده توسط واقف، هزینه می‌شود.»
در ایران براساس اعلام مقام‌های رسمی بیش از دو و نیم میلیون موقوفه٬ یک میلیون و ۲۰۰ هزار رقبه٬ هشت هزار و ۱۵۱ بقعه و ۱۰ هزار امام‌زاده وجود دارد.
درآمد این اماکن مذهبی که به نظر می‌رسد در سال بیش از ده‌ها میلیارد تومان است٬ زیرنظر نماینده علی خامنه‌ای در سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد.
«امام‌زاده‌ها» و «بقاع متبرکه» یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی سازمان اوقاف محسوب می‌شوند که هیچ گزارشی از گردش مالی این اماکن مذهبی در دست نیست.
گروهی از نمایندگان تلاش‌ها برای اطلاع از گردش مالی هشت هزار امام‌زاده را در مجلس آغاز کرده‌اند٬ اما تاکنون تلاش آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.
بسیاری از مرغوب‌ترین زمین‌های شهر‌های مهمی همچون تهران با این عنوان که «وقف» شده‌اند در مالکیت سازمان اوقاف و چند نهاد مذهبی قدرتمند قرار دارد.
محمود احمدی‌نژاد سال ۱۳۹۰ تلاش‌های گسترده‌ای برای خارج کردن اداره اموال وقفی از زیرنظر این سازمان تحت نظر علی خامنه‌ای آغاز کرد که در ‌‌‌‌نهایت موفق به این کار نشد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar