onsdag 2 januari 2013

مذاکره میان مسئولان امنیتی ترکیه و رهبر پ‌ک‌ک


 مسئولان امنیتی ترکیه با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌ک‌ک، در هفته گذشته مذاکره کردند. به گفته یک مقام ارشد ترکیه، هدف از این گفت‌وگو خلع سلاح پ‌ک‌ک بوده، اما وی تصریح کرد که پیروزی نظامی بر این گروه نیز متصور نیست.
به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، دولت ترکیه در پی یافتن راه‌حلی برای خلع سلاح شورشیان کرد با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مذاکره کرده است.
روزنامه “حریت” چاپ ترکیه به نقل از یالچین آکدوغان‌، مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور می‌نویسد که امکان پیروزی نظامی بر گروه پ‌ک‌ک وجود ندارد.
به گفته رسانه‌های ترکیه این مذاکرات که به مدت چهار ساعت به طول کشیده از سوی مسئولان امنیتی ترکیه در زندان صورت گرفته است. به گفته آکدوغان «هدف از این مذاکرات خلع سلاح پ‌ک‌ک بوده است.»
سال ۲۰۱۲، سالی ناموفق برای پ‌ک‌ک
به گفته مقامات ترکیه، پ‌ک‌ک وعده داده بود که این گروه در سال ۲۰۱۲ میلادی به پیروزی خواهد رسید، اما واقعیت‌های موجود خلاف آن را نشان می‌دهند. در سال ۲۰۱۲ حدود هزار و ۴۵۰ جنگجوی کرد کشته شدند. مسئولان ترکیه می‌گویند که سال ۲۰۱۲ “سال شکست” برای پ‌ک‌ک محسوب می‌شود.
مذاکرات میان مسئولان ترکیه و اوجالان در روز ۲۳ دسامبر صورت گرفته است. عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۹ به جرم “خیانت به کشور” در دادگاه محکوم شد و هم اکنون در زندانی در جزیره‌ای در دریای مدیترانه دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.
نبردهای خونین میان ارتش ترکیه و پیکارجویان پ‌ک‌ک در مناطق مرزی نبردهای خونین میان ارتش ترکیه و پیکارجویان پ‌ک‌ک در مناطق مرزی
چندی پس از دستگیری اوجالان، گروه پ‌ک‌ک اعلام کرد که رهبر جدیدی برگزیده است، اما ناظران سیاسی بر این باورند که عبدالله اوجالان رهبر بانفوذ و بلامنازعه پ‌ک‌ک محسوب می‌شود و تنها به دلیل حبس اوجالان رهبری موقت به مراد کارایلان محول شده است.
سربازان ترک در روز دوشنبه (۳۱ دسامبر/۱۱ دی) با انجام عملیاتی موفق شدند که دست‌کم ۱۰ شورشی مسلح کرد را از پای در آورند. در دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه نیز یک انبار مهمات و سلاح به دست نیروهای نظامی افتاد.
به گفته مقامات رسمی ترکیه، عملیات نظامی روز دوشنبه بطور عمده علیه پ‌ک‌ک و جنگجویان مسلح این گروه بوده است.
گسترش فعالیت‌های سیاسی و نظامی پ‌ک‌ک در منطقه
ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌دانند و فعالیت‌های این گروه در کشورهای فوق ممنوع است. پ‌ک‌ک و دیگر گروه‌های کرد دولت ترکیه را متهم می‌کنند که حقوق اساسی مردم کردستان را نادیده می‌گیرد و در حق آنان تبعیض روا می‌داد. پ‌ک‌ک خواهان تشکیل دولت مستقل کردستان است.
روزنامه آلمانی “برلینر تسایتونگ” درباره مذاکرات اخیر می‌نویسد: «رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، چراغ سبز برای انجام مذاکره با عبدالله اوجالان را داده است. اعتصاب غذای ۹ هفته‌ای زندانیان کرد در نوامبر ۲۰۱۲ و دستور اوجالان برای پایان‌دادن به این اعتصاب نشان داد که نفوذ وی همچنان پابرجاست. به نظر می‌رسد که پایان‌دادن به مبارزه مسلحانه بدون توافق با اوجالان، دشمن شماره یک ترکیه، ممکن نیست.»
پ‌ک‌ک با ایجاد گروه‌های نزدیک به خود، تحت نام‌های مختلف در کشورهای ایران، عراق و سوریه نیز فعالیت می‌کند. پیچیدگی شرایط سبب ائتلاف‌های موقت و متناقضی میان پ‌ک‌ک و دولت‌های منطقه می‌شود. بطور مثال از آنجایی که دولت ترکیه مخالف سرسخت رژیم اسد در سوریه به شمار می‌آید، گروه پ‌ک‌ک و شاخه سوری آن، “حزب اتحاد دمکراتیک” (PYD) وارد توافقاتی نانوشته با حکومت سوریه شده است. گروه پژاک نیز به عنوان شاخه تشکیلاتی و عملیاتی پ‌ک‌ک در ایران محسوب می‌شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar