onsdag 16 januari 2013

احمدی نژاد در مجلس: شرمنده؛ وقت ندارم حرفهایتان را گوش بدهم


 احمدی نژاد در حالی به مجلس رفت که پیش از این پیش بینی می شد وی اظهارات تندی بر زبان آورد، اما سخنرانی وی ملایم تر از پیش بینی ها بود؛ هرچند طعنه ها و کنایاتی به مجلس و قوه قضاییه داشت.وی در گل واژه امروز خود گفت: خدایی که زمین حاصلخیز را آفریده حتما آب آن را هم تامین کرده است.
محمود احمدی نژاد بعد از حدود یک ساعت و نیم سخنرانی در مجلس، بدون گوش دادن به نظرات نمایندگان مجلس را ترک کرد.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، احمدی نژاد در حالی به مجلس رفت که پیش از این پیش بینی می شد وی اظهارات تندی بر زبان آورد، اما سخنرانی وی ملایم تر از پیش بینی ها بود؛ هرچند طعنه ها و کنایاتی به مجلس و قوه قضاییه داشت.
احمدی نژاد در سخنانش به نظر رهبر انقلاب درباره هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت که براساس این نظر، مشکل زیادی بین مجلس و دولت وجود ندارد.
وی با اشاره به مشترک بودن 95 درصد نظر دولت و مجلس، از احضار مسئولان اقتصادی دولت، به ویژه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی توسط نهادهای نظارتی گلایه کرد و افزود: وقتی مدیران من دوسوم وقت خود را ولو به دلایل درست احضار می شوند تا درباره التهابات اقتصادی پاسخ بدهند، پس کی به کار کشور برسند؟
وی درباره اصل 138 قانون اساسی نیز که به بررسی مصوبات دولت توسط مجلس اشاره می کند پرداخته و گفت: بنابر نظر شورای نگهبان، رییس جمهور نمی تواند تصمیمی که برخلاف منافع کشور و قسم وی است، امضا کند.
احمدی نژاد با تکرار مداوم این نکته که مردمی که قالی می بافند، نباید روی حصیر بنشینند، بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید می کرد، اما راه حلهایی که ارائه داد، بر تامین علوفه از داخل کشور و همچنین دادن زمین به مردم تاکید کرد.
وی در گل واژه امروز خود گفت: خدایی که زمین حاصلخیز را آفریده حتما آب آن را هم تامین کرده است.
احمدی نژاد در پایان سخنرانی خود با وجود اینکه هیات رییسه مجلس قبلا از وی خواسته بود به اندازه وقت سخنرانی خود برای شنیدن نمایندگان مجلس وقت اختصاص دهد، با عنوان کردن اینکه وقت ندارد و برنامه اش از قبل تنظیم شده است، بلافاصله به همراه اعضای دولت مجلس را ترک کرد.
نکته جالب، گلایه احمدی نژاد از کمبود وقت مدیران اقتصادی دولت برای انجام دادن کارها به دلیل جلسه در نهادهای نظارتی بود، در حالیکه وی تیم اقتصادی دولت را بدون دلیل با خود به مجلس آورده بود و چند ساعت وقت آنان گرفته شد.
همچنین با وجود حضور لاریجانی در کرسی ریاست مجلس، احمدی نژاد خطاب های خود را با ابوترابی، نایب رئیس مجلس مطرح می کرد که باعث شد این تصور برای افرادی که از رادیو نطق را گوش می دادند، ایجاد شود که لاریجانی هنگام سخنرانی رییس دولت در مجلس حضور نداشته است.
لاریجانی پس از رفتن احمدی نژاد در پاسخ به سخنان وی گفت: خوب بود احمدی نژاد وقت می گذاشت و نظر نمایندگان را می شنید.
وی درباره ادعاهای احمدی نژاد درباره قانون اساسی گفت: تطبیق مصوبات دولت با قانون اساسی با رییس مجلس است و رییس مجلس هیات تطبیق تشکیل داده است، اما دولت نپذیرفت و رهبری موضوع را به هیات حل اختلاف ارجاع دادند و هیات حل اختلاف نیز از شورای نگهبان تفسیر رسمی خواست و این تفسیر را به دولت و مجلس ابلاغ کرد و رهبری نیز به دولت صراحتا در مورد اجرای نظر مجلس دستور دادند. دیگر چه مشکلی دارد؟ در مورد استخدامها نیز همین رویه است و اگر قانون در کشور اجرا شود، آن وقت می توان گفت عدالت رخ داده است و بدون قانون عدالتی در کار نیست.
سپس نمایندگان به ارائه نظرات خود پرداختند.
احمدی نژاد:تو رو به جدت، گفتم یا نگفتم؟
سخنان احمدی نژاد در مجلس در نیمه نخست به تعارفات سیاسی نسبت به مجلس وشعارها ونظریه پردازی گذشت.
محمود احمدی نژاد سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی را آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار بازتاب، سخنان احمدی نژاد در مجلس در نیمه نخست به تعارفات سیاسی نسبت به مجلس و شعارها و نظریه پردازی گذشت.
وی در ابتدا ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع خطاب به نمایندگان گفت که برای شکل‌گیری ذهنیت مشترکی به مجس آمده‌ام. همه ما در یک سنگر قرار داریم و دولت و مجلس با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور یعنی خدمت به ملت، صیانت از ارزش‌های الهی، آبادانی و رفع محرومیت‌ها، حضور دارند.
** آمده‌ام که ذهنیت مشترکی بیش از گذشته شکل بگیرد
رئیس جمهور اضافه کرد: آمده‌ام تلاش کنم که ذهنیت مشترکی بیش از گذشته شکل بگیرد؛ مطلب اولم در رابطه با دولت و مجلس است. همه ما یکی هستیم و در یک سنگر قرار داریم. ما مأموریت مشترکی داریم ولی فقط تقسیم کار شده است.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: امروز مجلس و دولت می‌خواهند خدمت و اصلاح کنیم. مبنای کار ما دوستی و همراهی برای خدمت به مردم، رفع مشکلات مردم و تعالی کشور است. این دولت بیشترین احترام را به نمایندگان قائل بوده است. برای اولین بار در سفرهای استانی از نمایندگان محترم برای تشریک مساعی برای حضور در جلسات هیئت دولت دعوت شد.
وی خاطرنشان کرد: هیچکس نمی‌تواند بگوید رئیس جمهور خواسته یک نماینده را در پیگیری مسائل منطقه‌ای و ملی به دلیل مواضع او رسیدگی نکرده است؛ البته متاسفانه عده‌ای به طور مستمر اخبار خلاف منتشر می‌کنند و با ایراد اتهامات بی‌اساس می‌خواهند فضای برادری مجلس و دولت را مخدوش کنند.عده ای از تخریب رابطه مجلس و دولت سود سیاسی و احتمالا اقتصادی می برند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز دو موضوع اساسی و مهم دربرابر ما قرار دارد؛ موضوع اول و مستمر روند رشد کشور است. ما یک انقلاب و ملت بزرگ هستیم و باید پیشرفت و حرکت کنیم و موضوع دوم تحریم دشمنان است.
احمدی نژاد ادامه داد: در دوره انقلاب کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده است؛ بخصوص در سال‌های اخیر با همراهی و همدلی مجلس و دولت کارهای بسیار ارزشمند و ماندگاری انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: قبلا در تابستان قطعی برق داشتیم اما در این 5-6 سال تقریبا معادل کل دوران قبل ظرفیت تولید برق، علی‌رغم افزایش مصرف سرانه و تعداد خانه‌ها و کارخانه‌ها ایجاد شد.
** سالانه یک میلیارد دلار از صادرات برق درآمد داریم
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز سالانه یک میلیارد دلار از صادرات برق درآمد داریم؛ در تولید فولاد ظرفیت دو برابر شده و درصادرات غیرنفتی از 7 به 43 میلیارد دلار رسیده‌ایم.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: طرح‌های عظیم مسکن مهر، مسکن روستایی، مردمی کردن اقتصاد، طرح عظیم هدفمندی یارانه ها، سهام عدالت و … جزو افتخارات ماست. همه اینها کارهای خوب و افتخار آمیزی است، اما همه می‌دانیم که ظرفیت کشور بسیار بیشتر است؛ موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکل آفرین است.
وی ادامه داد: ملتی که می‌خواهد مستقل و سرافراز و الهام بخش زندگی کند، دشمن دارد و دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفته باشیم؛ این باور همگانی است. بهانه دشمن برای دشمنی موضوع هسته‌ای و حقوق بشر است. در موضوع هسته‌ای ابهامی باقی نمانده و همه را توضیح دادیم.
** مشکل دشمن حقوق بشر نیست، پیشرفت و اقتدار ماست
رئیس‌جمهور با طرح این سوال که وضع غرب و دنیا در حقوق بشر چگونه است، خاطرنشان کرد: چه کسی می‌تواند ادعا کند حقوق ملت خود را کامل ادا کرده است؛ مشکل آنها حقوق بشر نیست، پیشرفت و اقتدار ماست. البته ما هم نباید به دست آنها بهانه بدهیم. دشمنان بدانند که ملت ایران دست آنها را به طور کامل خوانده است.
احمدی‌نژاد افزود: دشمن مدعی است که سنگین‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرده است؛ فروش نفت، بانک مرکزی و مبادلات پولی و . . .؛ حتما تحریم‌ها مشکلاتی را بوجود می‌آورد. می‌خواهند از مردم انتقام بگیرند و همه می‌دانند که آنها گام به گام همه توانشان را به کار می‌گیرند برای فشار به ملت ایران و در دنیا هم هیچ مقاومتی تقریبا در مقابل آنها وجود ندارد. تحریم‌‌ها به طور طبیعی باعث یک سلسله مشکلات می‌شود.
وی اضافه کرد: فشار به قشر وسیعی از مردم که جزو اهداف اصلی دشمن است ولی تسلیم در برابر دشمن از ساحت دولت و مجلس و مردم و نظام جمهوری اسلامی به دور است؛ تسلیم در برابر دشمن از ساحت دولت و مجلس و مردم و نظام جمهوری اسلامی به دور است.
رئیس‌جمهور، جهت‌گیری اول یعنی دور زدن تحریم‌ها و … را هم در میان‌مدت و دراز‌مدت به ضرر کشور دانست و گفت: کسی که حمله می‌کند برنده است، لذا باید تحول ساختاری کرد.
** اقتصاد کشور 4 ضعف عمده دارد
وی با بیان اینکه 4 ضعف عمده داریم، ضعف اول را در اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: جریان ثروت و سرمایه، اعم از نیروی انسانی کارمند، در جهات خاصی شکل گرفته است؛ به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر و برخوردارتر و مرکزی‌تر، این جریان دائما ادامه دارد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نمی‌شود اقتصاد کشور دست 3-4 هزار نفر باشد و بقیه مردم پیرو آنها باشند، گفت: عامل این، ضعف سیستم بانکی است؛ البته منظور از سیستم بانکی مدیران و مسئولان آن نیستند. سیستم به گونه‌ای است که ثروت را از نقاط دور منتقل می‌کند به برخوردها و نقاط مرکزی؛ ضعف سوم اقتصاد ما، اتکای بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی است.
احمدی نژاد ادامه داد: به‌طور متوسط همواره بودجه‌های هزینه‌ای دولت وابستگی‌اش به درآمد نفت اضافه شده و این خود از عوامل اصلی تورم مستمر و است.
** 4 راه‌حل احمدی‌نژاد برای حل مشکلات
وی راه حل این مشکلات را در چهار محور و راه حل دانست و اظهار داشت: راه‌حل اول این است که ما جریان ثروت و سرمایه را مسیرش را تغییر بدهیم؛ تا این مسیر تغییر نکند، مشکلات سر جایش است؛ تمرکز ثروت و سرمایه در یک شهر مضر است؛ 25 درصد تولید ناخالص ملی در تهران می چرخد و فرصت برای مناطق محروم کم است. باید سفته بازی را از اقتصاد کشور خارج و از فعالیت‌های پایدار حمایت و تقاضاهای کاذب را به صفر برسانیم.
رئیس جمهور ادامه داد: دومین راهکار بنده، مردمی‌کردن اقتصاد است؛ باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که همه مردم در تمام سرزمین فرصت سازنده اقتصادی پیدار کرده و فعال شوند.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: راه‌حل اصلی و سوم، استفاده حداکثری از منابع ملی و سرزمینی و بومی است؛ این مسئله رشد را پایدار و آسیب‌پذیری را به حداقل می‌رساند.
وی، راهکار چهارم خود رت قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و گفت که این کار حتما سخت است اما باید انجام شود.
** پیشنهاد اول
“پیشنهاد اول بنده این است که از زمین که بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است، استفاده کنیم. وسعت ایران به لطف خدا 187.3 میلیون هکتار است؛ از این میزان، 25 میلیون هکتار دشت مرکزی و کویر مرکزی است که نوعا معدن است؛ حدود 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است و از این 103 میلیون هکتار 14 میلیونش جنگل است. 2 میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه زاگرس است.”
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ولی فقط 14 میلیون کشت می‌شود. ممکن است برخی بگویند آب نیست، آب کم داریم اما داریم؛ مگر می‌شود که خداوند زمین حاصل‌خیزی خلق کند اما آب مورد نیاز را خلق نکند. ثروت‌هایی که در بازار سکه و ارز می چرخد چرا نباید به سمت تامین منابع آبی کشور برود.
** پیشنهاد دوم
احمدی‌نژاد ادامه داد: راهکار دوم استفاده از معادن است؛ بررسی کردیم و دیدیم معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن، گروه معدن‌کار کافی وجود دارد؛ معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است. الان کمتر از 15 هزار بلوک استفاده می‌شود.
** پیشنهاد سوم
وی راهکار سوم را هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و گفت که هدفمندی یارانه‌ها استفاده از منابع ملی است.
“در گام اول هدفمندی، ضریب جینی از 40 به 37 درصد رسید؛ نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به فقیر در شهری از 12.45 برابر به 10.17 رسید؛ در روستایی از 12.63 به 9.35 برابر رسید؛ هیچکدام از طرح ها در 50-60 سال اخیر نتوانسته شاخص‌ها را اینقدر تغییر دهد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم شده است، گفت: در همین دوره و در سال 90، نزدیک 11 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور افزوده شد و 3 میلیارد دلار نیز واردات کشور کاهش پیدا کرد.
احمدی‌نژاد تأکید کرد: برخی می گویند هدفمندی قیمت ارز را بالا برد، این اشتباه است، هدفمندی حتی نقدینگی و برخی مسائل راهبردی را هم کاهش داد. دشمن بنزین را تحریم کرد، اما با هدفمندی طرح دشمن خنثی و نیاز ما به واردات به نزیک صفر رسید.
وی افزود: در تمام دنیا بیمه بیکاری تنبلی می‌اورد. چه کسی از پول بیشتر بدش می آید. طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود و دنیا ملت ایران را تحسین کرد. این کار موجب افتخار نظام، دولت و مجلس شد اما همزمان دشمنان نگران شدند از این که ظرفیت عظیم دولت و ملت را دیدند.
** می‌توان مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد
رئیس جمهور ادامه داد: می‌توان مرحله دوم هدفمندی را اجرا کرد، دولت مطالعاتش کامل است؛ تبعات و آثار این اقدام را پیش‌بینی کرده‌ایم. اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است باید همه بدانند و باید برای تشریح یک طرح، اعداد و ارقام آن اعلام شود.
احمدی نژاد اضافه کرد: من باور دارم که می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم تامین و فقر را ریشه کن کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نه در فاز اول و نه در فاز دوم، هدف دولت از هدفمندی یارانه‌ها، انتخاباتی نیست؛ برخی دوستان همزمان می‌گویند طرح مضر بوده و شکست خورده و برخی می‌گویند برد انتخاباتی دارد. دولت حاضر است که خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند کارهای مهمتری انجام دهند.
** پیشنهاد چهارم
رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: اصلاح نظام و سیستم بانکی راهکار چهارم ماست؛ چندتا بانک وکیل همه ملت شده‌اند و ملت را کنار گذاشته‌ایم. ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ایم. امیدوارم در آینده برای تشریح طرح اصلاح نظام بانکی خدمت نمایندگان برسم.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه بیشترین ملاقات نمایندگان در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است، گفت: 90درصد مشکلاتی که شما بیان می‌کنید، مشکلات مردم است.
وی افزود: این دولت هر حرفی می‌زند تجربه نشان داده که می‌ایستد و اجرا می‌کند، دولت خودش را فدا می‌کند تا طرح‌ها اجرا شود. دولت هر طرحی که اعلام می‌کند اگر پشتیبانی و حمایت شود، تصمیم‌گیری و اجرا متمرکز باشد، دولت موفقیتش را تضمین می‌کند. ما خودمان را به ضمانت می‌گذاریم.
رئیس جمهور ادامه داد: بعضی در ملاقات‌ها توصیه می‌کنند، 6 ماه بیشتر به پایان دولت نمانده است، رها کن، نمی‌شود کاری کرد؛ سوال می‌کنم که روز اول و آخر دولت با هم چه تفاوتی می‌کند؟ مگر انگیزه‌ها تفاوت کرده است؟ هر روز مهم است و هر روز می توان کار مهم کرد.
” ما تعهد داده‌ایم که تا آخرین روز کار می‌کنیم، هر دولتی هم که مردم برگزینند همه باید پشتیبانی کنیم و برای همه عزیز است؛ دولت کار محرمانه‌ای ندارد، اول هر حرفی را به مردم می‌گوییم و بعد اجرا می‌کنیم. در موضوع بانکی تندترین عبارت و اتهامات به پاکترین اعضای دولت زدند البته ما فعلا جایی برای شکایت نداریم.”
احمدی‌نژاد تصریح کرد: هر طرحی که دولت می خواهد اجرا کند، کمک کنید شما، دولت تضمین می‌کند آن را.
وی خاطرنشان کرد: ما سندی داریم که تنظیم کننده روابط و مبنای مسئولیت‌ها و بخش‌های گوناگون حکومت است و آن قانون اساسی است؛ سه قوه مستقل داریم و بخشی از اختیارات ناظر بر قوای دیگر است و معنای این دخالت نیست. سازمان بازرسی کل کشور بر دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کند، دیوان محاسبات بر حساب‌های دستگاه‌هایی اجرایی نظارت می‌کند و این استقلال ما را محدود نمی‌کند.
** تغییرات پی در پی در برخی قوانین مشکل‌زاست
رئیس جمهور در ادامه سخنانش تأکید کرد: ما هیچگاه در قانونگذاری به معنای دخالت، دخالت نمی‌کنیم اما عزیزان اگر تصمیمات دولت، حتی انتصاب افراد به مسئولیت‌ها با طرح و مصوباتی متوقف شود، دولت چطور می‌تواند کار کند. اگر دائما در قانون هدفمندی و بودجه تغییراتی به وجود بیاید، واقعاً برنامه‌ریزی به مشکل می‌خورد.
احمدی‌نژاد افزود: معتقدیم قانون اساسی هندسه‌ای برای نظام حکومتی است؛ اگر این هندسه از تعادل خارج شود، کشور ضرر می‌کند. مثلاً دولت در قوای دیگر یا قوای دیگر در دولت دخالت کنند.
وی یادآور شد: مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد دولت بدنه کارشماسی کل کشور و وقوای دیگر است؛ اگر دولت دید که مثلا به حقوق مردم اجحاف می‌شود باید به قوه قضائیه مراجعه کند. دولت مانند سایر قوا متعلق به همه است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: بین خود و خدا، در این شرایط سخت قضاوت کنید؛ می‌شود وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی تقریباً بیش از دو سوم وقت هفته را در نهادهای نظارتی باشند و مدام فشار بیاورند.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولت و مجلس هیچ دعوایی با هم ندارند، راه تفاهم باز است. امروز آمدم اینجا حرف مشترک دولت و مجلس را فریاد بزنیم که ملت ایران در برابر دشمنان دست بسته نیست. ما باید با هم باشیم و کارهای بزرگ انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: من چون برنامه تنظیم کردم، معذورم از اینکه بمانم و به صحبت‌های نمایندگان گوش کنم؛ هر وقت صلاح دانستید هماهنگ کنید می‌آیم حرف عزیزان را گوش می‌دهم؛ بهترین سخن، سخن برادران و خواهران مجلس است.
احمدی نژاد درباره شایعه فروش دلار 2500 تومانی برای تامین یارانه ها گفت: آقای ابوترابی تو رو به جدت، گفتم یا نگفتم که ما یارانه ها را فقط با توافق دولت ومجلس اجرا می کنیم

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar