lördag 23 juni 2012

ترکیه تأیید کرد جت جنگنده اش را سوریه هدف قرار داده

بی‌بی‌سی: دفتر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تأیید کرد که جنگنده فانتوم نیروی هوائی این کشور هدف پدافند هوائی سوریه قرار گرفته و دولت ترکیه پس از روشن شدن ابعاد قضیه، گامهای لازم را در قبال این موضوع برخواهد داشت.
پس از صدور این بیانیه از جانب ترکیه، ارتش سوریه هم اعلام کرد که این هواپیما را بر فراز آبهای سرزمینی خود هدف قرار داده است.
پیشتر گزارشهای تأیید نشده ای درباره عذرخواهی سوریه از ترکیه بابت هدف قرار دادن این هواپیما منتشر شده بود.
در این میان، گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز اعلام کرد که این نخستین بار نیست که نیروهای سوریه بسوی هواپیماهای ترکیه آتش می گشایند. سرهنگ دوم خالد حمود، سخنگوی ارتش آزاد سوریه به تلویزیون العربیه گفت چند روز پیش به چشم خود دیده که نیروهای سوری یک فروند هواپیمای آتش نشان ترکیه را در مناطق مرزی سرنگون کرده اند.
آن گونه که ارتش ترکیه پیشتر اعلام کرده بود، هواپیمای جنگنده فانتوم این کشور ساعت ده و چهل دقیقه بامداد دیروز (جمعه) از فرودگاه ارهاچ در استان ملطیه در شرق ترکیه به پرواز درآمده و ساعت یازده و پنجاه و هشت دقیقه از صفحه رادار محو و تماس رادیویی اش با پایگاه قطع شده بود.
ارتش ترکیه مکان سقوط هواپیما را هشت میلی بندر لاذقیه سوریه و در آبهای این کشور در دریای مدیترانه اعلام کرده و خاطر نشان ساخته که جستجوی ارتشهای ترکیه و سوریه از هر دو طرف برای یافتن دو سرنشین هواپیما ادامه دارد.
شبکه های تلویزیونی ترکیه از ماهیگیرهای ساحل چولیک در شهرستان سامان داغ استان هاتای ترکیه نقل کرده اند که پس از عبور این هواپیما از فراز این شهرستان بسوی دریای مدیترانه و محو شدن آن در افق، سه بار صدای انفجار از جانب دریا شنیده شده است.
تلویزیون دولتی روسیه به نقل از یک خبرنگار محلی در سوریه گزارش داده که شاهدان عینی دیده اند که به سمت دو جنگنده ترکیه شلیک شده و یکی از آنان هدف قرار گرفته و در دریا سقوط کرده، اما جنگنده دیگر از معرکه گریخته است.
در پی انتشار خبر سقوط این هواپیما، رجب طیب اردوغان برنامه سفر خود به برزیل را نیمه کاره رها کرد و به کشورش بازگشت تا در جلسه ای اضطراری برای تصمیم گیری در این زمینه شرکت کند.
وی هنگام ورود به فرودگاه اسن بوغا در آنکارا به خبرنگاران گفت که هنوز دقیقاً نمی داند که آیا هواپیما هدف ضدهوائی سوریه قرار گرفته یا نه.
پیشتر گزارش شده بود که سوریه برای هدف قرار دادن این هواپیما از ترکیه عذرخواهی کرده اما آقای اردوغان گفت در مورد این عذرخواهی هم هنوز اطلاعات دقیقی ندارد اما پس از نشست دولت، به پرسشهای خبرنگاران در این زمینه پاسخ خواهد گفت.
نشست امنیتی دولت دو ساعت و ده دقیقه به طول انجامید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar