onsdag 6 juni 2012

آمریکا : در صورت شکست در مذاکرات مسکو فشار بر ایران افزایش می یابد

دیوید کوهن گفته است که آمریکا در مورد اعمال تحریم علیه ایران همکاری های نزدیکی با اسرائیل داشته است
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفته است که در صورتی که مذاکرات ماه جاری گروه ۱+۵ با ایران در مورد برنامه هسته ای آن کشور به نتیجه نرسد، آمریکا در مورد اعمال تحریم های جدید علیه ایران با اسرائیل مشورت خواهد کرد.
این سخنان آقای کوهن اشاره ای است صریح به این نکته که دولت آمریکا همچنان در تلاش است تا مانع هر گونه حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران شود.
آقای کوهن که به اسرائیل سفر کرده، همچنین گفته است: “اگر پیشرفتی در مذاکرات مسکو صورت نگیرد، بدون تردید به فشارهایمان به ایران ادامه خواهیم داد.”
اسرائیل مکررا از عدم پیشرفت در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران که با حضور گروه ۱+۵ انجام می شود انتقاد کرده است.
قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان) در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن در مسکو برگزار شود.
با نزدیک شدن به دور سوم مذاکرات جدید ایران با گروه ۱+۵ به نظر می رسد که آمریکا مذاکرات مسکو را آخرین مهلت ایران برای نشان دادن عزمی جدی در زمینه پرونده هسته ای قلمداد کرده است.
آقای کوهن همچنین با اشاره به روابط عمیق بین آمریکا و اسرائیل گفت: “ما در سال های گذشته در مورد برنامه های مربوط به اعمال تحریم علیه ایران همکاری های نزدیکی با دولت اسرائیل داشته ایم.”
این مقام آمریکایی تاکید کرد: “اسرائیل در این مورد پشتیبان ماست و ما همچنان با آنها در این مورد مشورت می کنیم.”
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته از قدرت های جهان خواست تا تحریم ها علیه ایران را تشدید کنند و خواستار خاتمه فوری غنی سازی اورانیوم از سوی ایران شد.
گفت و گو های اتمی ایران با کشورهای ۱+۵ پس از ۱۴ ماه توقف، روز شنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار شد.
در حالی که دو طرف گفت و گوهای استانبول را “مثبت و سازنده” ارزیابی کردند، دور دوم این مذاکرات روز سوم خرداد در بغداد پایتخت عراق برگزار شد.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در پایان مذاکرات بغداد گفت که ایران یک طرح پنج ماده‌ای ارائه و بر حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم پافشاری کرده است و در مقابل، گروه ۱+۵ نیز نگرانی‌های خود، به ویژه درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به ایران منتقل کرده‌است.
غرب از این مساله ابراز نگرانی کرده که اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد را به راحتی می توان به مواد لازم برای ساختن بمب اتمی تبدیل کرد. اما ایران می گوید این سوخت را برای رآکتور تحقیقات پزشکی می خواهد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar