onsdag 24 april 2013

کارشناس اسرائيلی: ایران از خط قرمز ساخت بمب اتمی گذشته است


 رئیس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائيل می‌گوید که ایران از “خط قرمز” ساخت بمب اتمی عبور کرده است. به باور وی ایران در حال حاضر برای ساخت بمب اتمی اورانیوم غنی‌شده کافی در اختیار دارد.
یک روز پس از نهایی شدن معامله کلان تسلیحاتی آمریکا و اسرائیل، آموس یادلین رئیس پیشین بخش اطلاعات ارتش و رئیس فعلی موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائيل اظهار داشت که جمهوری اسلامی مدت‌هاست “خط قرمز” ساخت بمب اتمی را که بنیامین نتانیاهو به آن اشاره کرده، رد کرده است.
آموس یادلین روز سه‌شنبه (۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت) در همایشی در دانشگاه تل‌آویو گفت: «تابستان امسال، ایران تنها یک تا دو ماه با تصمیم‌گیری نهایی برای ساخت بمب اتم فاصله دارد.»
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سپتامبر سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه یک طرح گرافیکی هشدار داد که ایران در بهار یا تابستان ۲۰۱۳ اورانیوم کافی برای تولید بمب هسته‌ای را در اختیار خواهد داشت.
رئیس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل اضافه کرد که حکومت ایران تصمیم‌گیری بر سر ساخت بمب هسته‌ای را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که در ماه ژوئن (خردادماه) برگزار می‌شود، انجام خواهد داد. او گفت: «چنانچه آمریکا، ایران و اسرائیل، همگی بر سر حرف خود باقی بمانند، ما پایان امسال شاهد یک درگیری خواهیم بود.»
به باور رئیس پیشین بخش اطلاعات ارتش اسرائیل در حال حاضر تهران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت بمب در اختیار دارد.
آموس یادلین هشدار داد که تهران در جریان مذاکرات هسته‌ای همچنان به سیاست وقت‌کشی و گسترش همزمان فعالیت‌های هسته‌‌ای خود ادامه خواهد داد، مگر آن‌که “تغییرات بنیادی” در تحریم‌هایی که تا کنون علیه این کشور اعمال شده‌، به وجود آید.
معامله تسلیحاتی “۳ میلیارد دلاری” آمریکا و اسرائیل
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با شماری از مقامات سیاسی راهی منطقه شده است، روز سه‌شنبه در پایان سفر سه روزه خود به اسرائیل از حمایت همه‌جانبه آمریکا از این کشور “علیرغم اختلاف نظر بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران” خبر داد.
آقای هیگل گفت که تصمیم حمله نظامی به ایران بر عهده اسرائیل است و این کشور به تنهایی برای دفاع از خود تصمیم می‌گیرد.
وزیر دفاع آمریکا طی این سفر همچنین جزئیات معامله تسلیحاتی ۱۰ میلیارد دلاری آمریکا با اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی را قطعی کرد. به گفته چاک هیگل آمریکا قرار است به اسرائیل موشک‌های ضد رادار، سیستم‌های رادار، هواپیماهای تانکر سوخت رسان KC-135 و نیز بالگردهای دو ملخه V-22 اوسپری بفروشد.
به نوشته روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” کنگره آمریکا این هفته مجوز ارسال هواپیماهای تانکر سوخت رسان KC-135 و بالگردهای V-22 اوسپری به اسرائیل را صادر می‌کند.
روزنامه اقتصادی “گلوبز” چاپ اسرائیل ارزش معامله تسلیحاتی آمریکا با اسرائیل را حدود ۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar