onsdag 3 april 2013

ملت خواب مصر! فاجعه ایران دارد در مصر تکرار می شود: طرح اتهامات تازه علیه باسم یوسف، طنزپرداز مصری


دادستان مصر اتهامات تازه‌ای علیه باسم یوسف، طنزپرداز محبوب مصر مطرح کرده است. تعقیب قانونی باسم یوسف و دیگر روزنامه‌نگاران، بر نگرانی‌های موجود پیرامون موارد نقض آزادی بیان و آزادی مطبوعات در مصر افزوده است.
باسم یوسف، طنزپرداز سرشناس مصری که به انتقادات تند و تیزش از اسلام‌گرایان و رویکردهای انحصارگرایانه اخوان‌المسلمین و رئیس‌جمهور محمد مرسی شهره است، پیش‌تر به اتهام توهین به اسلام و هتک حرمت رئیس‌جمهور بازداشت، و سپس در روز یک‌شنبه هفته جاری با قید وثیقه آزاد شد، اما حالا باید در برابر اتهاماتی نظیر “تشویش اذهان عمومی” و “برهم‌زدن امنیت عمومی” هم از خود دفاع کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهادهای قضایی در مصر روز دوشنبه اعلام کردند که پس از دریافت شکایات جدید، دستور رسیدگی به اتهامات جدید را هم صادر کرده‌اند. حالا پرونده باسم یوسف با “امنیت ملی” گره خورده و دادگاه ویژه‌ای به آن رسیدگی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: بازجویی یک کمدین تلویزیون مصر به خاطر طنزهایش
علاوه بر باسم یوسف، مدیر تلویزیون سی‌بی‌سی مصر هم تحت پی‌گرد قانونی قرار گرفته است علاوه بر باسم یوسف، مدیر تلویزیون سی‌بی‌سی مصر هم تحت پی‌گرد قانونی قرار گرفته است
باسم یوسف که گفته می‌شود محبوب‌ترین طنزپرداز تلویزیونی در خاورمیانه است و او را “جان استوارت” مصر می‌خوانند، در صفحه توییتر خود نوشته “شکایت‌های جدیدی علیه من مطرح شده و دادستان کشور معتقد است که من با انتشار شایعات و خبرهای نادرست، آرامش عمومی را مختل کرده‌ام.” او گفت: “به نظر می‌رسد قصد دارند از نظر فیزیکی، احساسی و اقتصادی ما را به بن‌بست برسانند.”
کنشگران مصری از سازمان‌های گوناگون به دفاع از باسم یوسف برخاسته‌اند، اما دفاع آنها که عمدتا در آژانس‌های خبری و تلویزیون‌های خصوصی منعکس شده، بر اتهامات افزوده و پرونده باسم یوسف را قطورتر کرده است.
علاوه بر باسم یوسف، مدیر شبکه تلویزیونی CBC مصر که برنامه‌های طنز یوسف از آن پخش می‌شد نیز تحت پی‌گرد قانونی قرار گرفته است. شاید مهم‌ترین اتهام باسم یوسف در کنار توهین به پیامبر، “طرح فراخوان جنگ داخلی” باشد.
افزایش نگرانی‌ها نسبت به نقض آزادی بیان در مصر
باسم یوسف، اولین چهره رسانه‌ای نیست که پس از براندازی حکومت حسنی مبارک در مصر در معرض چنین اتهاماتی قرار گرفته است. پیش‌تر هم چند تن دیگر از روزنامه‌نگاران مصری با پرونده‌سازی و شکایت نیروهای دولتی مواجه شده‌اند و همین مساله بر نگرانی‌ها نسبت به آینده رسانه‌ها و نقض آزادی بیان و مطبوعات در این کشور افزوده است.
آمریکا روز دوشنبه با ابراز نگرانی نسبت به ماجرای باسم یوسف، نسبت به گسترش موارد نقض آزادی بیان در مصر هشدار داد. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “پرونده باسم یوسف، در کنار موج جدید صدور احکام بازداشت برای فعالان سیاسی در مصر نشانه نگران‌کننده‌ای از در معرض تهدید بودن آزادی بیان است.”
وکلا و مدافعان حقوق بشر هم اعلام کرده‌اند که تعداد پرونده‌های مرتبط با “توهین به رئیس‌جمهور” در دوران ریاست‌جمهوری محمد مرسی، در مجموع چهار برابر بیشتر از ۳۰ سال حکومت حسنی مبارک در مصر است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar