måndag 7 maj 2012

در نامه‌ای خطاب به محمود هاشمی شاهرودی: احمدی‌نژاد یک مصوبه مورد تائید و حمایت علی خامنه‌ای را خلاف قانون اساسی اعلام کرد

محمود احمدی‌نژاد طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان که با تاکید و حمایت علی خامنه‌ای در مجلس به تصویب رسیده است را «خلاف قانون اساسی» دانست.
به گزارش روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) خبرگزاری فارس٬ آقای احمدی‌نژاد این مطلب را طی نامه‌ای رسمی خطاب به محمود هاشمی شاهرودی٬ رئیس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا مطرح کرده است.
احمدی‌نژاد در این نامه نوشته که چنین مصوبه‌ای منجر به ایجاد «تبعیض بین آحاد مردم و نمایندگان آن‌ها» و «اعطای درجه‌ای از مصونیت پارلمانی» می‌شود که مغایر قانون اساسی است.
طرح نظارت بر رفتار نمایندگان که دو سال پیش به خواست علی خامنه‌ای در دستور کار مجلس قرار گرفته بود عاقبت پس از کش و قوس‌های فراوان روز ۱۵ اردیبهشت امسال برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.
مجلس این طرح را در مهرماه سال گذشته به تصویب رساند و برای تائید نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد٬ اما این شورا، بخش‌هایی از آن را خلاف قانون اساسی تشخیص داد و طرح را برای رفع ایراد به مجلس بازگرداند.
این طرح با وجود برخی تغییرات بار دیگر در جلسه سوم اسفند ۱۳۹۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی باز هم موادی از آن مغایر قانون اساسی تشخیص داده و به مجلس بازگردانده شد.
طرح بار دیگر در ۱۵ فروردین از سوی نمایندگان مورد اصلاح قرار گرفت و در ‌‌نهایت روز سوم اردیبهشت ماه سال‌ جاری از سوی شورای نگهبان مورد تائید قرار گرفت.
این طرح یکی از مهم‌ترین خواسته‌های علی خامنه‌ای از مجلس هشتم بود که در روز‌های پایانی این مجلس سرانجام به تصویب رسید و برای اجرا به احمدی‌نژاد ابلاغ شده است.
مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم سال ۱۳۸۹ در نامه‌ای به نمایندگان در در مورد این طرح هشدار داده‌ بود که با تصویب آن، نمایندگان مجلس به «نوکران قدرت» تبدیل خواهند شد.
آقای کروبی نوشته بود این طرح سه ایراد اصلی دارد و باعث «تحقیر نماینده»، «تهدید نماینده در لوای نظارت» و «اخلال در وظیفه نمایندگی» خواهد شد.

1 kommentar:

  1. نظرآیة الله حاج شیخ احمد جنتی در خصوص اعلمیت یا اصلح بودن تقلید از آیت الله العظمی خامنه ای

    http://salehat.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=140&catid=41

    SvaraRadera