onsdag 2 maj 2012

حملات سایبری، زنجیره‌ای شدند: این بار وزارت علوم

یکشنبه‌ی دیگری آمد و وزارت‌خانه‌ی دیگری با اخبار مربوط به حمله‌ی سایبری دست به گریبان شد. این بار وزارت‌خانه علوم جای وزارت نفت نشسته و می‌گوید: «همه چیز تحتِ کنترل است.»
یک «منبع آگاه» به روزنامه شرق،‌ چاپِ تهران گفته «احتمالا مرتبط با پروژه‌هاي مشترك وزارت علوم با وزارت دفاع بوده و حمله‌كنندگان قصد دسترسي به سرورهاي اصلي براي دستيابي به اطلاعات و ايجاد اخلال داشته‌اند.»
هفته‌ی گذشته، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه اش با حمله‌ای گسترده مواجه شده بودند که همزمان حداثل ۸ سیستم ارتباطی اینترنتی این شرکت‌ها رابه طورِ کامل قطع کرده بود.
تا به حال نام ویروس‌های مختلفی طی چند سال اخیر در میانه رویارویی های جمهوری اسلامی با کشورهای خارجی مطرح شده است. از ویروس استاکس‌نت که تاسیسات هسته‌ای را هدف قرار داد و باعث بروز خسارت‌ها شد، تا ویروسی که هفته پیش به نام وایپر، کلِ سیستم ارتباطی اینترنتی داخلی شرکت‌های نفتی ایران را از کار انداخت و به گفته جانشین وزیر نفت در پدافند غیرعامل، «کنترل شده است.»
از سوی دیگر، مجلس نمایندگانِ آمریکا، همین هفته لایحه‌ای را به نام «سیسپا» یا «طرح تبادل و حفاظت اطلاعات سایبری» علیرغم مخالفت دولت و با حمایت شرکت‌های بزرگِ اینترنتی مانند فیس‌بوک و اینتل و مایکروسافت تصویب کردند که در صورتی که به فردی شک کنند، می‌توانند اطلاعات خصوصی او را در اختیار داشته باشند.
به نظر می‌رسد با خبرهای بالا، جنگ سایبری آغاز شده باشد و شاید خبرهای تازه‌ای در پیش باشد. چنان‌که روزنامه شرق هم گزارش خود را این‌طور به پایان برده : «اكنون بايد منتظر اطلاعات بيشتر از حمله سايبري به وزارت علوم و تخريب‌هاي احتمالي بود.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar