måndag 7 maj 2012

بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری عراق به صادرکنندگان برق ایران

رئیس سندیکای برق ایران گفته است که دولت عراق نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار به صادرکنندگان برق ایران بدهکار است.
حمیدرضا صالحی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: “با توجه به تحریم‌ها و مشکلات موجود در حوزه انتقال پول، مراوده با کشورهای همسایه می‌تواند فرصت‌های خوبی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق باشد.”
او گفت که ایران می‌تواند از فرصت بدهی عراق یا کشورهای بدهکار به ایران برای ورود به بازارهای منطقه استفاده کند. با این حال، آقای صالحی درباره چگونگی استفاده از این فرصت‌ها توضیحی نداد.
پیش از این گزارش شده بود که به دلیل استفاده از ارزهایی همچون دلار و یورو در مبادلات مالی ایران و عراق، پس از تصویب تحریم‌های مالی کشورهای غربی علیه ایران، عراق همانند دیگر طرف‌های مبادله با این کشور نتوانسته است بدهی خود را از محل خرید برق پرداخت کند.
مجید نامجو، وزیر نیرو ایران، اسفند ماه گذشته، از تداوم روند پرداخت بدهی‌های عراق خبر داده بود، ولی گفته بود که “سرعت این پرداخت‌ها کافی نیست.”
او همچنین گفت که ارزش برق صادراتی ایران به عراق ماهانه بین ۵۰ تا یک میلیون دلار است.
به گفته آقای نامجو، ایران تا یک هزار و ۲۰۰ مگاوات ظرفیت قابل انتقال برق به عراق دارد و مقامات عراق خواسته‌اند تا با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های این کشور، برق بیشتری از ایران وارد کنند.
براساس داده‌های وزارت نیروی عراق، این کشور هم‌اکنون توان تولید روزانه ۶ هزار مگاوات برق دارد، در حالی که برق مصرفی در این مدت نزدیک به ۱۴ هزار مگاوات است.
وزارت نیروی عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به دنبال افزایش تولید برق تا ۹ هزار مگاوات در تابستان امسال و تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ مگاوات تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی است.
عراق به جز ایران، از ترکیه نیز برق وارد می‌کند، ولی گزارش شده است که برق صادراتی ایران بیش از نیمی از مجموع واردات برق عراق را تشکیل می‌دهد.
پیش از این و به دنبال بروز مشکلات در روند تبادلات مالی بین‌المللی با ایران، پیشنهاد پرداخت بدهی عراق به شیوه تهاتری نیز مطرح شد.
گفته شده است که چند کشور طرف قرارداد با ایران از جمله چین، هند و پاکستان برای پرداخت بدهی‌های خود به دنبال استفاده از شیوه تهاتری بوده‌اند.
با این حال، نبود زیرساخت‌های صنعتی مناسب در عراق باعث شد ایده مبادله تهاتری، از گزینه‌های پیش روی دو کشور کنار گذاشته شود.
با وجود مشکلاتی که در پرداخت بدهی برقی عراق به ایران به وجود آمده است، بخش خصوصی ایران حضور چشمگیری در بخش اقتصادی، از جمله در بخش احداث نیروگاه در عراق داشته است.
عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های نیروگاه ایران (مپنا)، پیش از این به خبرگزاری مهر گفته بود که در حال حاضر بخشی از بازار ساخت و توسعه صنایع برق عراق و به‌ویژه نوسازی زیرساخت های آسیب‌دیده آن به پیمانکاران و سازندگان ایرانی واگذار شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar