måndag 4 mars 2013

مخالفت پلیس ایران با ‘هر گونه تجمع’ در چهارشنبه سوری


 اسماعیل احمدی مقدم هشدار داده که پلیس با افرادی که در چهارشنبه سوری اقدام به “اوباشگری” کنند برخورد خواهد کرد
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران با تاکید بر مخالفت پلیس با “هر گونه تجمعی” در شب چهارشنبه سوری گفت که این مخالفت، شامل تجمعات “هماهنگ شده و غیر آن” می شود.
آقای احمدی مقدم امروز یکشنبه ۱۳ اسفند (۳ مارس) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا افزود: “تجمع در پارک‌ها و اماکن عمومی تجربه خوبی برای ناجا [نیروی انتظامی] نبود چرا که این امر به ایجاد درگیری و مزاحمت برای افراد تا ساعت سه و نیمه شب منجر می‌شد و ماموران مجبور بودند برای برخورد با چنین موضوعاتی وارد عمل شوند.”
اظهارات فرمانده پلیس ایران در مورد “تجمعات هماهنگ شده”، اشاره به مراسم آتشبازی هدایت شده ای دارد که در سال های گذشته، با هدایت شهرداری ها و پلیس در برخی پارک ها و میادین تهران و دیگر شهرها برگزار شده است.
برخی دستگاه های دولتی ایران، از این گونه مراسم به عنوان جایگزینی برای مراسم خودجوش آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال حمایت کرده اند که معمولا به دخالت پلیس و درگیری با جوانان انجامیده است.
اسماعیل احمدی مقدم همچنین با اشاره به فروش و توزیع مواد آتش‌زای “استاندارد” تولید شده در وزارت دفاع برای آتش‌بازی چهارشنبه سوری، این تجربه را ناموفق توصیف کرده است.
وی بدون توضیح بیشتر گفته است: “در گذشته که موضوع آن را به شورای امنیت آوردند، محصولات تولید شده توان رقابت با محصولات چینی را نداشتند که امیدوارم امروز با مسائل به وجود آمده این مشکل برطرف شده باشد.”
فرمانده پلیس ایران، استفاده از این گونه محصولات در شب چهارشنبه آخر سال را به طور کلی مورد انتقاد قرار داده و پرسیده است: “در کجا گفته شده که مردم باید در چهارشنبه آخرسال از مواد آتش‌زا استفاده کنند؟”
آقای احمدی مقدم همچنین هشدار داده که پلیس در شب چهارشنبه آخر سال، “با افرادی که اقدام به مزاحمت و اوباشگری می کنند” برخورد خواهد کرد.
وی در عین حال گفته است که “روند حوادث” شب چهارشنبه سوری طی یک دهه اخیر رو به کاهش بوده و پیش بینی کرده که میزان حوادث امسال، از سال گذشته کمتر باشد.
بسیاری از روحانیون سنتی ایران، برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را غیراسلامی دانسته و خواستار شرکت نکردن جوانان در آن شده اند.
دو سال پیش فتوایی از آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در همین مورد منتشر شد که در آن آمده بود این مراسم “علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar