onsdag 15 maj 2013

دفاع خامنه‌ای از شورای نگهبان چند روز مانده به اعلام رد صلاحیت‌ نامزد‌های انتخابات

 علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی به فاصله چند روز مانده به اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری با دفاع کم‌سابقه از این شورا گفت که «همه باید تابع قانون باشند.»
آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه (۲۵ اردیبهشت) در جمع گروهی از مردم٬ اعضای شورای نگهبان را افرادی «متقی و آگاه» معرفی کرده که «طبق قانون افرادی را به عنوان صالح معرفی می‌کنند.»
وی افزوده که «افراد متعددی به صحنه آمده و شورای نگهبان طبق وظایف قانونی خود کسانی را که صلاحیت دارند، به مردم معرفی خواهند کرد و همه باید تابع قانون باشند.»
رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده است: «آنجایی مشکل پیش می‌آید که تخلف از قانون صورت پذیرد.»
این اظهارات علی خامنه‌ای نشانه‌ای از حمایت مطلق وی از تصمیمات شورای نگهبان در رد صلاحیت گروهی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود.
شورای نگهبان در چند روز گذشته از سوی حامیان خامنه‌ای و گروهی از نظامیان و روحانیون برای رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی٬ تحت فشار قرار گرفته است.
برخی تحلیل‌گران سیاسی رد صلاحیت رحیم مشایی را قطعی دانسته و همچنین احتمال می‌دهند صلاحیت هاشمی رفسنجانی به خاطر «کهولت سن» برای تصدی ریاست جمهوری تائید نشود.
به نظر می‌رسد حمایت صریح رهبر جمهوری اسلامی از شورای نگهبان٬ دست اعضای این شورا در رد صلاحیت‌های این دوره را باز کرده تا آن‌ها با اطمینان خاطر بیشتری برخی نامزدها را حذف کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar