fredag 10 augusti 2012

“اخضر ابراهیمی نماینده تازه سازمان ملل در بحران سوریه”

آقای ابراهیمی ۷۸ ساله است و در پست های مهم دیپلماتیک ایفای نقش کرده است.
منابع دیپلماتیک می گویند انتظار می رود اخضر ابراهیمی دیپلمات الجزایری به عنوان نماینده تازه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در حل بحران سوریه منصوب شود.
در صورت تایید این گزارش ها آقای ابراهیمی جایگزین کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل می شود که اخیرا از نمایندگی این سازمان در حل بحران سوریه استعفا داد.
طرح صلح شش ماده ای آقای عنان برای سوریه به نتیجه ای نرسید و خشونت ها در این کشور افزایش یافت.
شورشیان مخالف دولت روز پنج شنبه کنترل مناطق مهمی از حلب را از دست دادند.
ارتش سوریه آزاد تایید کرده که به دلیل حمله سنگین دولت در روز چهارشنبه از منطقه استراتژیک صلاح الدین عقب نشینی کرده است.
به گفته منابع دیپلماتیک انتصاب آقای ابراهیمی ممکن است اوایل هفته آینده اعلام شود.
آقای ابراهیمی ۷۸ ساله است و در پست های مهم دیپلماتیک ایفای نقش کرده است.
او به عنوان یک مقام ارشد اتحادیه عرب در سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ در پایان دادن به جنگ های داخلی لبنان نقش ایفا کرد و پس از آن برای دو سال وزیر خارجه الجزایر شد.
در سال های ۹۶ تا ۹۸ میلادی و نیز در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ دوبار به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان انتخاب شد. او نماینده این سازمان در آفریقای جنوبی و هایئتی نیز بوده است.
کوفی عنان هفته گذشته هنگام کناره گیری از نمایندگی سازمان ملل برای حل بحران سوریه گفت به دلیل افزایش رویکرد نظامی در بحران سوریه و نیز ادامه بن بست در شورای امنیت بر سر اقدامی جهانی در خصوص این کشور در ماموریتش موفق نشده است.
روسیه و چین سه بار قطعنامه های پیشنهادی برای بحران سوریه را وتو کردند و گفتند با هر اقدامی که به معنای تلاش خارجی برای تغییر رژیم سوریه باشد مخالفت خواهند کرد.
آقای عنان بعد از پذیرش نمایندگی سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در بحران سوریه در زمستان گذشته طرح صلحی را ارائه کرد که استفاده از تسلیحات سنگین را ممنوع می کرد.
این طرح همچنان خواهان آزادی رسانه ها و اجتماعات، و آزادی ارسال کمک به آسیب دیدگان بود و از لزوم تشکیل روندی سیاسی برای پاسخ دادن به خواسته های مردم سوریه حمایت می کرد.
قرار بود این طرح اوایل ماه آوریل اجرا شود اما نیروهای دولتی به حملات توپخانه های خود علیه مخالفان ادامه دادند و نیروهای مخالف نیز هیچ گاه کاملا این طرح صلح را رعایت نکردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar